Dijkstruv algoritmus slouzi k nalezeni nejkratsi cesty mezi dvema uzly grafu, resp. k nalezeni nejkratsich cest z daneho uzlu grafu do vsech ostatnich. Vstupem je tedy orientovany ci neorientovany graf s ohodnocenim jednotlivych hran. Je zajimave, ze uvedene dva typy uloh (uzel-uzel, resp. uzel-vsechny uzly) jsou z hlediska asymptoticke casove narocnosti stejne slozite! V obou pripadech je cas vypoctu kvadraticky vzhledem k poctu vrcholu grafu (pouzijeme-li linearni seznam). Pri hledani nejkratsi cesty do jednoho uzlu se totiz chte nechte prubezne pocitaji i nejkratsi cesty do ostatnich uzlu.
Dijkstruv algoritmus:
Vstup: ohodnoceny graf G a pocatecni uzel s
Poznamka: Dijkstruv algoritmus se nejvice podoba prohledavani do sirky. Rozdil je v tom, ze se vybira jako dalsi vzdy uzel s nejmensi vzdalenosti od vychoziho uzlu s. Proto musime misto fronty pouzit obecny seznam s operaci nalezeni prvku s nejmensi hodnotou. Dalsim podstatnym rozdilem je, ze hodnota dist[u] se neplni jednou jako u BFS, ale snizuje se postupne v nekolika krocich. Ke kazdemu uzlu se tedy nekolikrat vracime, booleanovske pole found[u] z algoritmu BFS zde tedy postrada smysl.