|
IV109
Modelování
a
simulace
|
|
|
|
Modelování a simulace
Co je to systémové myšlení? Co jsou to komplexní systémy?
Jakou roli hraje zpětná vazba v chování
systémů a v našem uvažování o nich? Jak dochází k rovnováze a k jejímu
narušení? Jak se modeluje osud lidstva? Proč je předpovídání tak obtížné?
Může vzniknou spolupráce v soutěživém prostředí? Jak se hraje Život? Co
znamená "šest stupňů odloučení"? Kde je Achilova
pata Internetu?
Předmět, který vás naučí dívat se na problémy novým způsobem.
Modelování a simulace nám pomáhají při studiu "systémů", přičemž "systémem"
mohou být tak rozlišné entity jako most, populace lišek, molekula, skupinka
přátel, firma či Země. Základní principy a přínosy modelování a simulace jsou
však většinou podobné. Umožňují nám například:
- vytvářet a testovat hypotézy o tom, jak systémy fungují,
- lépe navrhovat nové systémy,
- nanečisto vyzkoušet efekt různých zásahů do systémů,
- předvídat budoucí vývoj systémů.
Hlavní přínos modelování a simulace je však v tom, že nás nutí myslet. Při
modelování se totiž musíme rozhodnout, co do modelu zahrnout, co abstrahovat,
jak formulovat vztahy mezi částmi. To nás nutí přemýšlet o systému novým
způsobem, při kterém si často uvědomujeme souvislosti, které by nás jinak
nenapadly. Simulace otvírá člověku oči. Ukazuje nečekané spojitosti, výsledky.
A také simulace nutí člověka myslet. Proč se model chová právě takto? Odpovídá
toto chování reálnému systému? Co z toho plyne? Čím je to způsobeno?
Předmět se zabývá obecným úvodem do modelování a simulace, poté následuje
přehlídka různých přístupů a aplikací. Zaměříme se na komplexní systémy,
ukážeme si několik výrazně odlišných modelovacích přístupů: systémové
modelování, modelování založené na agentech, modelování myšlení, modelování
sítí. Modelování bude aplikováno na příkladech z různých (zejména "měkkých")
oborů, např. ekonomie, ekologie, sociologie, enviromentální problémy. Cílem
přednášky není dokonale zvládnout jednu techniku v jedné aplikační doméně, ale
naopak získat přehled, vyzkoušet si různé přístupy a různé aplikace a hlavně
naučit se trochu myslet novým způsobem.
Cíle předmětu
- rozvoj "systémového myšlení", schopnosti nových pohledů na problémy
- osvojení obecných principů modelování
- seznámení s nejrozšířenějšími technikami modelování a s klasickými
konkrétními příklady
- trénink samostatné práce a vzdělávání se
|