Pozor: od roku 2001 jsem v Rumunsku nebyl a vypadá to, že
už se to nezlepší. Následující věci jsou tedy odpovídající měrou
(ne)aktuální, a už se to asi taky nezlepší.
Lokálně
Capaţini a Parîng 2001
Mapa Rumunska
Mapy rumunských pohoří:
Bihor,
Bîrgău,
Bucegi,
Căliman,
Capaţini,
Făgăraş,
Godeanu,
Maramureş,
Obcinele Bucovinei,
Parîng,
Piatra Craiului,
Retezat,
Rodna,
Suhard,
Ţarcu.
Původně jsem tam měl i odkazy na stránky, ze kterých byly mapy
staženy, ale bohužel fungují už jen
http://kevf72.troja.mff.cuni.cz/mapy/rumunsko a
mapy.mk.cvut.cz
Mapy rumunských měst:
Baia Mare,
Cluj,
Oradea,
Vatra Dornei.
Rumunský vlakový jízdní řád
(Snad dostupnější a lépe vyhledávající, než
originál)
Odkazy
Informace MZV ČR
Český vlakový jízdní řád
Slovenský vlakový jízdní řád
Maďarský vlakový jízdní řád
Rumunský vlakový jízdní řád
Všechny dostupné evropské vlakové jízdní řády
Slovník čeština <-> rumunština (WinGED)
Jakýsi English <-> Romanian slovník
Slovník ke stažení
Základní fráze (překlad z češtiny do rumunštiny)
Rumunská obdoba seznamu - autobusový jízdní řád jsem nenašel :(
Top 100 rumunských sajtů - nejspíš nic moc nezajímavého, nicméně ten seznam jsem našel tady
Za kolik by mohly být Lei
A co na to Rumunská národní banka
Tipy
Co do oblečení a obutí jsem asi trochu extrém, už druhým rokem jsem si
vystačil s bermudami (kolena před zimou v nejhorším ochrání dva šátky),
třemi tričky (hrozně rychle se zašpiní ;-), košilí, tenkým rolákem, mikinou
a tenkými rukavicemi, letos jsem myslím rolák a mikinu ani nepoužil. V
případě zimy na sebe člověk vždycky může hodit pláštěnku. Na obutí jsem
příznivcem tenisek (letos dobře posloužily Sprandi 10-9711 ;-), jsou
levnější, lehčí, je v nich lepší kontakt s povrchem cesty/skály, netvoří se
v nich puchýře (na to ale musejí být dobře utažené a neměly by být mokré) a
pokud člověk nemá nepromokavé návleky, po pořádné bouřce jsou stejně mokré,
jako pohory, ale podstatně rychleji uschnou. Je pravda, že asi mám pevné
kotníky. Do vyšších hor nevhodná mi připadá častá kombinace pohorky +
sandály, dva z nás letos měli z pohor takové puchýře, že v nich mohli jít
jen obtížně, kvůli terénu ale nemohli použít ani sandály, naštěstí jsme
právě dva měli náhradní tenisky.
Na snídani se osvědčily obilninové kaše Myšky Krupičky nastavované
ovesnými vločkami zapečenými (pochopitelně předem doma ;-) se salkem,
rozinkami, kokosem, oříšky, ananasem a spoustou dalších dobrých věcí. Na
deset dní je potřeba tak půl kila surových vloček (to samozřejmě hrozně
nabude všemi těmi dobrotami) na osobu. Naopak je asi blbost tahat tam sebou
různé piškoty, cornflaky a podobně. Naprostá blbost bylo táhnout Malcao.
V poledne člověk většinou nedělá žádná velká jídla, takže přijde ke
slovu chleba, nejlepším (co do poměru váha/energie) mazadlem je sádlo, asi
nemá moc cenu brát nějaké marmeládky, pomazánky, sýry nebo salámy, hodí se
naopak česnek nebo cibule pro zdraví. Dobré, protože rychlé, jsou instantní
polívky, co se nemusejí vařit, na pití přes den se velmi osvědčil Tang,
který lze hrozně moc naředit, naopak vitacity a spol. zklamaly.
Večer jsme vařili normální polívky ze sáčku, příležitostně dochucené
česnekem, cibulí a pokrájeným sýrem, jako hlavní jídlo se osvědčily instatní
těstoviny, knedlík v prášku s koprovkou od Vitany taktéž v prášku, rýže,
br.kaše, sójové maso vařené s Minutkami Vitana. Neosvědčilo se jakési
kungpao v hliníku (to byl fakt úlet), zbytečně těžký je asi i lančmít.
Všestranně využitelný je masox, jednak jako dochucení při vaření sójového
masa a rýže, jednak z něj lze udělat "polívku", když chce člověk doplnit
tekutiny a sůl (lze samozřejmě po vzoru pohádkové polévky ze sekyry nastavit
hromadou dalších věcí).
Jednoznačné zlo jsou konzervy a potraviny obsahující vodu.
V horách není příliš velký problém najít vodu, buď podle mapy (ne
všechny vyznačené ale skutečně 'fungují'), nebo prostě najít začátek
nějakého potoka, protože ale málokdy je pramen přímo u cesty, je vhodné mít
sebou petflašky pro tvoření zásob, osvědčilo se nám mít tři litry petflašek
na osobu - je nutné počítat i s tím, že někdy se nespí na místě s vodou a je
pak potřeba mít zásobu na večeři, snídani a mytí (se).
Užitečné ve vyšších polohách může být malé brčko, člověk se tak může
napít i z drobných potůčků (tající sníh), ze kterých nejde ničím nabrat,
navíc se studená voda nedotkne rtů a zmenší se tak riziko oparu.
Údajně na každém (možná alespoň nějako rozumně velikém) vlakovém
nádraží by měla být volně dostupná pitná voda, je pravda, že snad vždy jsme
našli kohoutek, v zanedbatelném množství případů z něj nic neteklo.
Snad kromě Retezatu (kde se to stejně prý moc nekontroluje) nejsou
rumunské hory nijak zvlášť chráněny, takže není problém vařit na otevřeném
ohni, pokud člověk není příliš vysoko, kde by už nebylo co pálit. Kromě
ušetření plynu je to samozřejmě i mnohem hezčí.
Pro tahání ešusů z ohně nebo odkrývání víček je zcela geniálním
pomocníkem hliníková lžíce s podélným zářezem na konci držátka. Ukázalo se
ale, že hliníkové lžíce jsou s tlustšími a tenšími držátky, ty tenší se po
naříznutí a zatížení mohou ohnout, nutno vyzkoušet na plném ešusu.
Naučil jsem se, jak se vaří v ešusu na ohni. ;-) Až se oheň trochu
rozhoří, dají se tam nějaké tlustší klacky a na ně se postaví ešus. Musí se
ovšem počítat s tím, že můžou všelijak prohořet, tak se to musí udělat tak,
aby se naráz nepřeklopil (to jsem jednou trochu podcenil ;-). Přikládat je
lépe pod ešus, než okolo něj.
Na zapálení nepříliš hořlavého dřeva (vlhkého nebo z listnáčů) se
osvědčila svíčka, dřevo (šóší) se pokape voskem a pak už je to v pohodě.
Při dobrém počasí je opalovací krém přímo nutností, jako ostatně asi
kdekoli ve vyšších polohách.
Takové ty malé porce šampónu na jedno použití můžou téct! Pokud nejsou
v samostatném sáčku, zasviní, potvory, všechno okolo, pokud jsou, určitě
protečou ze sáčku ven a vyjde to nastejno. Člověku se pak stejně nechce
strkat hlava do studené vody, jen má všechno od šampónu
Osvědčilo se mít mapy schované v igelitu a jejich přehyby mít přelepené
z lícní strany isolepou, víc vydrží.
Možná není od věci mít sebou dva pasy, aby člověk nemusel do Bukurešti,
kdyby náhodou o pas nějak přišel.
Pokud člověk má odvoz z Rumunska domluvený na nějaký pevný čas,
nemuselo by se vyplatit jet až posledním možným spojem, rumunské vlaky sice
většinou jezdí docela přesně a pokud náhodou ne, vhodně na sebe čekají
(alespoň podle našich zkušeností), občas se ale stane (naštěstí ne podle
našich zkušeností ;-), že nějaký konkrétní vlak je bez náhrady zrušen.
Pohybuje-li se člověk ve vyšších polohách (asi Retezat, Parîng a
Fagaraş), měl by mít časovou rezervu pro případ zhoršení počasí, kdy může
být postup podstatně pomalejší, než za sucha.
Bouře a hřeben může být fatální kombinace, asi je v takovém případě
nejbezpečnější snažit se dostat co nejrychleji z hřebene i za cenu ztráty
cesty, výšky, času atd. Podobně by nemuselo být rozumné na hřebeni spát,
potkali jsme dva experty, kteří rozbili stan na vrcholu Gruiulu (2345),
kdyby na ně v noci přišla bouřka, mohlo by jim být docela neveselo (je ovšem
pravda, že tu noc jsem byl víc líný než paranoidní a spali jsme taky na
hřebeni, v sedle o čtyřicet metrů níž, ale alespoň jsme nad sebou jako
hromosvod měli o dvěstě metrů vyšší Parîngul Mare). Mokrá skála je navíc
údajně docela dobrý vodič.
Nespí-li člověk daleko od obydlených oblastí, není rozumné nechávat
baťohy venku (když má člověk malý stan), kamarádovi se stalo (v sedle
Rotunda na Rodně), že přišli sběrači borůvek a zkusili je okrást, naštěstí
místo aby sebrali baťohy a pelášili pryč, začali jeden baťoh přeskládávat do
nůše, po probuzení majitelů prohráli bitku o baťoh i nůši, utekli sice s
nějakými drobnostmi, ale pochytala je zalarmovaná policie, takže konečné
ztráty prý byly jedny bermudy a troje špinavé ponožky. ;-)
U Jumba (nebo jiných stanů podobné konstrukce) je vhodné zakolíkovat i
špagátky z kostek, předejde se tak promačkávání stanu větrem, v noci to je
docela nepříjemné ;-)
Pokud se člověk v autobuse při zastávkách neprochází a neprotahuje
(zpátky už jsem byl línej), můžou mu docela solidně opuchnout nohy.
Možná je to individuální, ale připadlo mi nejvýhodnější došlapovat na
povrch co nejpevnější a ke kolmici na směr chůze co nejrovnější (aby se
kotník neohýbal do strany). Vysvětluji si to (možná naivně) tím, že při
došlápnutí na například drn trávy se drn nějakým předem nepředvídatelným
způsobem trochu stlačí, uhne do strany a podobně, tělo tento byť malý pohyb
povrchu oproti jeho (podvědomě) předpokládanému tvaru musí nějak vyrovnat (a
samozřejmě to bez problémů udělá), což stojí nějakou (malou, ale to je to
"stokrát nic...") energii navíc. Nejvíc k tomu dochází při chůzi svahem bez
cesty, proto mi vždy připadalo lepší stoupat či klesat kolmo na vrstevnici
až na nějakou vrstevnicovou cestu/ovčí stezku, než jít šikmo svahem. Při
došlápnutí na pevný kámen nebo na udusanou cestu bez kamínků k ničemu
takovému nedochází; i když to na první pohled nevypadá, dobrým terénem pro
chůzi jsou pevná suťoviska velkých balvanů (navíc běh po takovém suťovisku
je dobře adrenalinovým sportem). Kupodivu jsem ale o tomto nikoho z
ostatních nepřesvědčil a neodradil je tak od neustálého hledání různých
zkratek, snah o obcházení vrcholů travnatými svahy bez cesty a podobně. Na
druhou stranu jsem se cítil asi nejméně unavený, takže na tom možná přece
jen něco bude.
Chaotické odkazy
Mapy mimo Rumunsko
http://kevf72.troja.mff.cuni.cz/mapy/rumunsko
mapy.mk.cvut.cz
Fagaras, Retezat a mimorumunské
Hodně Hodně podrobných informací o možnostech dopravy, pokud
člověk nechce jet s Jendou nebo jinou cestovkou (kromě Jendy jsou
prý všechny velmi drahé), časopis Munţii Carpaţi (zajímavé), deník z
Paringu, Capatini, Cozie, Tarcu a Cerne, odkazy
Deník z Retezatu informačně nic moc, ale místy jsem se dobře
zasmál (the best of: "Sprechen sie deutsch?" "Ja." "Aber wir nicht!"
Slovnicek
http://rumunsko.misto.cz/ možná dobré
Radkova stranka - dobre rady...