Typ kodovani

Vzd�l�n� pro informa�n� spole�nost

Ji�� Zlatu�ka, Fakulta informatiky, Masarykova universita, Brno

zlatuska@muni.cz


Abstrakt

Informa�n� revoluce prom�n� podobu vzd�l�n� nov�mi technologick�mi mo�nostmi, kter� informa�n� technologie p�in�ej�, umo�n� podstatnou diversifikaci a individualizaci nab�dky vzd�l�vac�ch p��le�itost� i v�b�ru z nich, ale p�inese i zm�ny ve zp�sobu u�en�, v�znamu vzd�l�n� pro budouc� uplatn�n� jednotlivce i ekonomickou v�konnost spole�nosti, jako� i nutnost roz���it procento populace, kter� �kolami v�ech stup�� proch�z�. B�hem prvn�ch desetilet� bude v informa�n� spole�nosti doch�zet k velk�mu prohlubov�n� ekonomick�ch rozd�l� mezi kvalifikovan�mi a nekvalifikovan�mi pracovn�ky, podobn� jako tomu bylo s n�stupem industri�ln� spole�nosti. Kvalita vzd�l�vac�ch p��le�itost� na vysoko�kolsk� �rovni, zvl�t� pak vzd�l�n� obecn� zalo�en�ho, nikoli pouh� profesn� pr�pravy sm��uj�c� ke konkr�tn�mu povol�n�, bude katalyz�torem rychlosti technologick� adaptace. Soci�ln� propad nekvalifikovan�ch �len� spole�nosti, zejm�na ml�de�e, hroz� zni�uj�c�mi d�sledky pro strukturu transfer� ve�ejn�ch financ� uvnit� rozvinut�ch zem�. Dobr� �rove� vysoko�kolsk�ho vzd�l�v�n� a struktura nab�dky v t�to oblasti m��e umo�nit p�ekonat probl�my a konflikty, kter� v d�sledku toho vzniknou.

�vod

V �vah�ch t�kaj�c�ch se podoby �koly a vzd�l�v�n� na po��tku p���t�ho tis�cilet� se prakticky nelze vyhnout souvislostem spojen�m s rozvojem informa�n�ch a komunika�n�ch technologi� (IT). Jejich uplatn�n� p�in�� v�razn� a pronikav� zm�ny prostupuj�c� celou spole�nost, organizaci �ady �innost� i zp�sob �ivota prakticky ka�d�ho jednotlivce. Tyto zm�ny prob�haj� zd�nliv� nekoordinovan� a ne v�echny jsou jejich akt�ry spojov�ny p��mo s IT, s prob�haj�c� "informa�n� revoluc�" �i n�stupem "informa�n�ho v�ku". Analogie se zku�enost� rozvinut�ch ��st� sv�ta z pov�le�n�ch let v�ak ukazuje, �e prob�haj�c� zm�na m� velmi re�ln� charakter a �e trendy, kter� p�in��, slibuj� prom�nit �adu v�c� z toho, co v �ivot� i vzd�l�v�n� pova�ujeme v t� sou�asn� podob� za t�m�� neot�esiteln�.

Industri�ln� spole�nost se p�etv��� do spole�nosti, ve kter� za��n� informace hr�t roli v�robku i suroviny pro p�ev�nou v�t�inu �innost�, kter� �lov�k vykon�v�. M�n� se organizace pr�ce v podnic�ch a spole�nostech, m�n� se struktura ��zen� z centralizovan�ch byrokraci� na pru�n� konfigurovateln� s�t� spolupracuj�c�ch men��ch jednotek �i t�m�. Pot��e velk�ch pr�myslov�ch gigant�, n�kdej��ch vlajkov�ch lod� n�rodn�ch ekonomik, nejsou jen symptomem na�� sou�asn� ekonomick� situace, ale znamen�m doby, prom�taj�c�m se do situace prakticky ka�d� rozvinut� zem�. (Nen� n�hodou, �e nejbohat��m �lov�kem nen� ani naftov� �ejk, ani majitel ocel�ren, ale zakladatel softwarov� firmy, kter� existuje jen m�lo p�es dv� desetilet�.) Miz� tradi�n� distributo�i a prodejci zbo�� a jejich m�sto nahrazuje p��m� kontakt s v�robcem prost�ednictv�m elektronick�ch m�di� komunikace. Miz� i tradi�n� n�kup vyroben�ho zbo�� ze skladu i sama v�roba na sklad. Mo�nost okam�it� znalosti stavu prodeje, mno�stv� zbo�� na prodejn�ch polic�ch i kombinace �daj� o kupuj�c�ch s c�len�m marketingem, to v�e jsou p��klady vyu�it� informace v prodejn�m i v�robn�m �et�zci, kter� umo��uj� nahradit informac� zastav�nou plochu skladi��, zmen�it objem "konfek�n�" produkce vyr�b�n� pro sklad a nahradit jej prakticky okam�itou v�robou produktu, kter� je uzp�soben na m�ru konkr�tn� popt�vce i po�adavku z�kazn�ka. T�k� se to potenci�ln� t�m�� v�eho -- automobil�, jejich� v�roba od p�evzet� po�adavku do vyjet� automobilu z v�robn� linky trv� zpravidla m�n� ne� p�t pracovn�ch dn� (a mno�stv� variant, kter� lze takto realizovat, je nad praktick� mo�nosti jakkoli masov� v�roby "na sklad"), kalhot, kdy kooperace v�robce d��n� Levi s m�sty p�evzet� a p�enosu m�r z�kazn�ka, v�roby a n�sledn�ho po�tovn�ho doru�en�, dok�e nahradit klasickou konfekci v�robou, kter� m� v�echny kvalitativn� rysy zak�zkov�ho krej��ho [Tapscott96], nebo �asopis�, kdy �ada vydavatel� dok�e "sm�chat" ��slo �asopisu, kter� m� b�t doru�eno konkr�tn�mu p�edplatiteli tak, aby se v n�m objevila sm�s �l�nk� zaj�maj�c� z mo�n� nab�dky pr�v� tohoto �ten��e [Davis95], nebo aby v n�m byla nam�ch�na reklama, kter� je relevantn� m�stn�m nebo majetkov�m podm�nk�m.

Nastupuj�c� informa�n� spole�nost obrac� naruby proporce produkce ve spole�nosti. Slu�by, �asto velmi individualizovan�ho typu, se st�vaj� dominantn� profes� v�t�iny �len� spole�nosti. Takov� soud zn� velmi divn� v�em, kdo uvykli marxistick�m dogmat�m o prvotnosti industri�ln� v�roby a odsunu slu�eb n�kam do tzv. "terci�ln�" sf�ry. Paradox je to ov�em pouze zd�nliv�, lze k n�mu naj�t p�ekvapiv� v�rn� historick� paralely [Schement95]. Thomas Jefferson v roce 1785, p�r let po za��tku pr�myslov� revoluce, psal o tom, �e "ti, kdo obd�l�vaj� zemi, jsou nejcenn�j��mi ob�any", a v roce 1814 o tom, �e "nem� obavy z �tok� silou na (americkou) svobodu, ale vid�l, c�til a boj� se v�c anglick�ch knih, anglick�ch p�edsudk�, anglick�ch zp�sob�", kter� mj. spojoval se zp�soby nastupuj�c� tov�rn� pracovn� s�ly, a Ameriku, kterou jako modern� demokracii pom�hal vytvo�it, vid�l jako zem�d�lskou spole�nost nad�azenou spole�nosti industri�ln� �i m�stsk�. Dne�n� zhruba 3% Ameri�an� v�nuj�c�ch se zem�d�lstv� (p�itom s dostate�nou celkovou produkc�) je v�sledkem rovnom�rn�ho poklesu, kter� industri�ln� revoluce v t�to oblasti p�inesla (v roce 1860 bylo 50% Ameri�an� zam�stn�no v zem�d�lstv�). V oblasti pr�myslov� produkce jsme sv�dky obdobn�ch p�edsudk� o bazick� roli v�robn�ho sektoru i sou�asn�ho poklesu jeho v�znamu z hlediska celkov� zam�stnanosti (v USA se vyrovnal po�et d�ln�k� a pracovn�k� v administrativ� a slu�b�ch ji� v roce 1956 a od t� doby proporce d�ln�k� neust�le d�le kles� na dne�n�ch m�n� ne� 20% a odhadovan�ch 10% v roce 2000). Hlavn�m d�vodem, podobn� jako tomu bylo v zem�d�lstv�, je rychl� r�st produktivity pr�ce v t�chto oblastech, kter� p�in�ej� technologie nov� �ry (viz nap�. [Rowthorn97]).

Radik�ln� zm�ny nep�ich�zej� jen v proporc�ch typu �innost�, kter� jsou ve spole�nosti vykon�v�ny, ale m�n� se i rytmus pracovn� �innosti, kdy v tov�rn�ch hromadn� vykon�van� pr�ce ustupuje individu�ln�m �innostem s v�t��m pod�lem zpracov�n� informace a v�t�� m�rou "znalostn�ho obsahu". Telekomunikace umo��uj� pr�ci na d�lku ("telepr�ci" -- jen n�kter� �innosti vy�aduj� fyzickou p��tomnost na jist�m m�st�), pr�ci s pru�nou pracovn� dobou (na rozd�l od telefonn�ho hovoru je elektronick� komunikace �asto asynchronn� a �ada �innost� nen� v�z�na ani na "sou�asnost" v doslovn�m smyslu). Pracovn�kem v relativn� unik�tn�ch aplikac�ch p�est�v� b�t masov� a uniform� vzd�lan� d�ln�k, navz�jem snadno zam�niteln�, ale naopak individu�ln� pracovn�k, jeho� znalosti a dovednosti jej �in� jedine�n�m z hlediska dan� �innosti. Glob�ln� propojenost lidsk� pospolitosti a zkr�cen� vzd�lenost� i �asov�ch odstup�, kter� IT p�in�ej�, jen d�le posiluj� pot�ebu orientace na jedine�n� znalosti a dovednosti, kter� lze pou��t v kooperaci s partnery, kte�� se mohou nal�zat kdekoli, nejen v bezprost�edn�m okol� p��stupn�m fyzick� komunikaci. (Schopnost komunikovat vede �asto ke zcela ne�ekan�m v�sledk�m -- nen� n�hodou, �e po��tk�m stavby mrakodrap� p�edch�zela nejen konstrukce v�tahu, ale tak� vyn�lez telefonu, bez jeho� pou�it� by takov� monstr�zn� budovy nebyly prakticky obyvateln�).

Kl��ov�mi t�maty informa�n� spole�nosti se st�v� mizen� hranic v geografick�m smyslu, schopnost vytv��et "virtu�ln�" spole�enstv�, kter� nejsou prostorov� omezena, rostouc� v�znam individuality, kter� m��e b�t p�stov�na d�ky schopnosti p�stovat vazby jinak t�ko prakticky realizovateln� a kter� m� m�ru originality, jej�� jedine�nost dok�e v transparentn�m komunika�n�m prost�ed� vyniknout. V�t�inu z nich p�in�� pr�ce s informac� v digit�ln� podob�. "Bity neznaj� hranice," ��k� N. Negroponte [Negroponte95], jeden z vizion��� informa�n�ho v�ku. Bitov� podoba rovn� umo��uje nesm�rnou variablitu informace, kter� m� b�t vyu�ita. Mno�stv� bitov�ch kombinac�, kter� lze ulo�it na jednu disketu (jakkoli malou) je v�t��, ne� po�et element�rn�ch ��stic v pozorovateln�m vesm�ru. Ka�d� z nich potenci�ln� reprezentuje jin� (u�ite�n�) informa�n� produkt. N�kter� z nich jsou z hlediska mo�n�ch u�ivatel� bezcenn�, jin� budou hity, kter� zas�hnou z�stupy fanou�k�. Reprodukce bitov� reprezentovan� informace je prakticky zadarmo a nedoch�z� p�itom ke ztr�t� kvality. ���en� �sp�n�ch bitov� reprezentovan�ch produkt� tak nevy�aduje arm�dy prost�edn�k� a reproduk�n�ch �innost�. Rozhoduj�c� je jen originalita zdroje, "n�pad", nikoli opakovateln� �i reprodukovateln� �innosti. Pom�r mezi �lohou potu a n�padu se od dob Edisonov�ch velmi radik�ln� zm�nil.

Nen� ��dn� d�vod domn�vat se, �e dopad t�chto trend� na �kolu a vzd�l�n� bude m�n� dramatick� ne� na dal�� aspekty �ivota lidsk� spole�nosti. Nasazen� informa�n�ch technologi� nebude znamenat jen mo�nost pou�it� po��ta�� v prost�ed� klasick� �koln� v�uky (nejl�pe s po��ta�i po v�t�inu doby zav�en�mi ve speci�ln� u�ebn�, od n�� kl�� st�e�� t�m pov��en� pedagog), ale m��e znamenat trendy v prom�n� podoby �koly velmi radik�ln� povahy. O vytipov�n� n�kter�ch z nich se zde m��eme pokusit.

S�t� a zm�na stylu v�uky

Autorita u�itele z hlediska v�rnosti a v�rohodnosti p�ed�van�ch znalost� a informac� bude mnohem ve v�t�� m��e muset odr�et pluralitu informa�n�ch zdroj�, kter� studenti budou m�t k dispozici. Po��ta�ov� s�t� a informa�n� slu�by typu celosv�tov� informa�n� s�t� WWW na Internetu umo�n� mnohem �ir�� informa�n� z�kladnu, ze kter� lze �erpat, ne� tomu bylo kdykoli v minulosti. Na s�� p�ipojen� po��ta� se st�v� okam�it� p��stupnou encyklopedi� (n�kdy i v doslovn�m smyslu, proto�e velk� encyklopedie vych�zej� i v elektronick�ch "s��ov�ch" podob�ch, kter� umo��uj� kdykoli pou��t nejnov�j�� vyd�n�, kter� obsahuje i multimedi�ln� prvky na rozd�l od ti�t�n� podoby) a zdrojem informac� bezprecedentn�ho rozsahu. Schopnost kriticky hodnotit z�skan� informace a zauj�mat postoj k jejich obsahu nabude ��dov� v�t�� d�le�itosti ne� pam�ov� v�kony zam��en� na memorov�n� obsahu s�riov� produkovan�ch u�ebnic. V digit�ln�m sv�t� vznik� �ada produkt� vhodnou kombinac� d�l��ch �e�en�, kter� jsou v s��ov�m prost�ed� dostupn�, a takov� model se velmi dob�e m��e uplatnit i p�i sestavov�n� nov�ch vzd�l�vac�ch program� �i u�ebn�ch materi�l�. Nov� souvislosti, kter� lze t�mto zp�sobem odkr�vat a �init patrn�mi, se mohou uplatnit jako v�razn� motivuj�c� a inspira�n� prvek.

S��ov� struktura a mo�nosti, kter� informa�n� s�t� poskytuj�, se v�ak zdaleka neomezuje jen na zdroj informac� �i technologii umo��uj�c� vznik nov�ch aplikac�, ale m��e slou�it jako p�edloha efektivn� znalostn� a znalosti generuj�c� struktury. Metody u�en� zalo�en�ho na spolupr�ci (collaborative learning [Clifford81]) poskytuj� stejn� protip�l tradi�n�ho u�en� zalo�en�ho na roli u�itele, obecn� pou��van�ch u�ebnic, synchronizace a zp�sobu organizace vyu�ov�n�, jako jsou distribuovan� a decentralizovan� s�t� typu Internet k tradi�n� centralizovan� architektu�e pou��van� v telefonn�ch s�t�ch [Baran68]. V�t�ina dne�n�ch pedagog� m� tendenci hled�t na v�uku organizovanou s aktivn� spoluprac� student�, kdy u�itel m� v�ce roli motiva�n� a inspirativn�, s podstatnou �lohou (by� z��sti p�edst�ranou) jako ��astn�ka u�en� sp��e ne� n�koho, kdo t��dou vl�dne, s ��ast� student� nebo ��k� na p��prav� u�ebn�ch materi�l�, samostatn�j�� pr�ce ve skupin�ch n�sledn� komunikace v�sledk� pr�ce takov�ch skupin mezi sebou ve t��d�, p�irozen� vedouc� i k rozbit� tradi�n� struktury p�dorysu takov� t��dy ve fyzick�m smyslu, jako na n�co m�lo efektivn�ho, m�lo d�stojn�ho, �i svou absenc� drilu hrani��c�ho s nepo��dkem a anarchi�. Takov� u�en� vlastn� �innost� ("learning by doing") je sice obecn� pova�ov�no za nejefektivn�j�� metodu z hlediska schopnosti nau�en� znalosti vst�ebat a n�sledn� pou��t, av�ak do b�n� t��dy se dost�v� jen v�jime�n�. Dynamika zm�ny sv�ta kolem n�s, kterou pou�it� informace generuje, si p�itom ve vzd�l�n�, kter� m� obst�t, velmi radik�ln� zm�ny rychle vynut� -- viz nap�. sl�v�n� pr�ce a u�en� v [Tapscott96], posun k u�en� ��zen�mu ��kem [Dertouzos97], �i s�t� vyu��van� k u�en� z [Harasim95]. Um�st�n� na prvn� p���ce v mezin�rodn� studii znalost� z matematiky a p��rodn�ch v�d vedlo Singapur nikoli k tomu, aby za�al pova�ovat sv�j model v�uky za vzorov�, ale naopak aby za�al koncipovat jeho reformu, kter� by vedla ke sn��en� rozd�lu mezi dobr�mi v�sledky v testech, ale �patn� �rovni pou�it� znalost� po absolvov�n� �koly [Emerson97].

Hlavn�m motivem z�izov�n� s�t� je samoz�ejm� komunikace. Komunika�n� schopnosti jsou jedna z kl��ov�ch dovednost�, kter� dnes ur�uj� �sp�ch absolventa vy���ho typu �koly v budouc� praxi [CSEPP95]. Ovliv�uj� nejen mo�nosti p�ed�v�n� poznatk� ze �koly do praxe, ale i budouc� m�ru adaptace a schopnost dr�et krok se zm�nami, kter� po absolutoriu p�ijdou rychlej��m tempem, ne� tomu bylo kdykoli p�edt�m. Metody t�mov� pr�ce i u�en� stoj� a padaj� se schopnost� komunikovat. �sp�n� vzd�l�vac� programy budou z�ejm� ve v�t�� m��e stav�t na dobr�m zvl�dnut� z�kladn�ch discipl�n, kter� dovoluj� pochopit podstatu dne�n� technologick� spole�nosti (zejm�na matematiky a p��rodn�ch v�d), s v�t��m d�razem na dovednosti a z�jem pozn�vat a interagovat s okol�m, v�ce ne� na souhrnu p��mo aplikovateln�ch znalost�, kter� rychle zastaraj�. Vzd�l�n� nen� zam�niteln� s pr�pravou pro konkr�tn� povol�n� �i zam�stn�n�. Konkr�tn� praktick� podrobnosti mus� b�t absolvent schopen z�skat b�hem cel�ho trv�n� sv�ho profesn�ho �ivota. Mus� b�t tak� schopen se uplatnit v takov�ch zam�stn�n�ch, kter� dnes je�t� nemus� existovat. (Pamatujete je�t�, jak se pl�novaly vysok� po�ty student� na obor "matematick� anal�za" jen proto, �e n�kdo zjistil, �e je popt�vka po "program�torech-analytic�ch"? Takov� b�val �ern� humor potk�v�n� se neschopnosti centr�ln�ho pl�nov�n� s prvn�mi vlnkami informa�n� revoluce.)

Z�nik uniformity

Glob�ln� komunikace, propojen� sou�asn�ho sv�ta a snadnost p�ekon�v�n� hranic produkty reprezentovan�mi informacemi zp�sobuje praktickou i ekonomickou dostupnost jedine�n�ch a individualizovan�ch zdroj�, o kter� m� �lov�k z�jem. Ekonomika rozsahu ("economies of scale") p�est�v� diktovat meze �sp�n�ch aplikac� a za��n� b�t nahrazov�na ekonomikou oblasti p�sobnosti ("economies of scope") [Quinn92], ve kter� je podm�nkou �sp�chu kompetitivn� v�hoda dan� kvalitou v glob�ln� konkurenci, nikoli jen levn�j�� cenou m�stn� produkovan� hromadn� v�roby. Analogicky s t�m vzroste cena individualizovan�ho vzd�l�n�, kter� l�pe umo�n� vytv��et hodnoty reprezentovan� ve "znalostn� spole�nosti" tak� jedine�nost� informa�n�ho produktu. Individualizovan� vzd�l�n� neznamen� n�vrat k dom�ck� v�uce po ve�erech, ale podobn� jako ve vyu�it� prvk� individu�ln�ho p�izp�soben� tov�rn�ho produktu z�kazn�kovi se v oblasti vytv��en� vhodn�ch vzd�l�vac�ch p��le�itost� budou uplat�ovat v podstatn� v�t�� m��e prvky volby individu�ln�ch studijn�ch program� a mo�nost� uniknout stereotypu �koln� t��dy s masovou v�ukou a �asovou synchronizac�, kter� A. Toffler ve sv�m klasick�m d�le "T�et� vlna" [Toffler80] p�irovn�v� k tov�rn� hale a sir�n�m pou��van�m pro synchronizaci �innosti d�ln�k� s chodem tov�rn�ch stroj�.

S t�m, jak sv�t p�estane b�t geograficky omezen, se prakticky jak�koli informa�n� zdroj se stane principi�ln� dosa�iteln� p�es s��ov� prost�ed�. Dobr� �koly za�nou sv� vzd�l�vac� programy nab�zet jako s��ov� aplikace (ve sv�t� dnes budovan� vysokorychlostn� s�t� ji� umo��uj� p�ed�v�n� interaktivn�ho videosign�lu a dal��ch informac�, kter� mohou zprost�edkovat "virtu�ln� p��tomnost" v elektronicky nab�zen� vyu�ovac� hodin�). Studenti se za�nou obracet na kvalitn�j�� �koly a vyb�rat si teleu�ebn� programy, kter� vyu�uj� ti nejlep�� u�itel�. Interakce (by� jen "virtu�ln�" �i simulovan�) a m�ra selektivity vzhledem ke zvolen�mu zdroji z�sadn� odli�uje s��ov� komunika�n� prost�ed� od televizn�ho vys�l�n� zprost�edkov�vaj�c�ho tent�� sign�l kter�mukoli p��jemci. Individu�ln� p��le�itost tak za�ne hr�t roli nejen na stran� nab�dky pro jednotliv�ho studenta, ale i popt�vka zejm�na nadan�ch student� se bude m�t tendenci orientovat na �pi�kov� programy, poskytuj�c� optimum kvality z hlediska studuj�c�ch. Potenci�ln� vzroste konkurence mezi �kolami, jakmile jejich nab�dka za�ne b�t dosa�iteln� i elektronicky, a snadnost duplikace "digit�ln�ho vyu�ov�n�" m��e v�st k vy�len�n� relativn� mal�ho po�tu �kol n�jak vynikaj�c�ch ve sv� oblasti, kter� se pro "teleu�en�" stanou vyhled�van�mi. Tato vize je jist� extr�mn�, av�ak stejn� jako budou u�itel�, kte�� nejsou nahraditeln� ve sv� fyzick� p��tomnosti a komunikaci, budou i u�itel�, kte�� p�soben� p�es elektronick� m�dia zvl�dnou. (V�t�ina z nich je dnes je�t� v plenk�ch nebo ani tam ne. Teprve samoz�ejmost sv�ta s modern�mi technologiemi z nich �in� samoz�ejm� n�stroj b�n� �innosti. Kdy� kdysi jedn� americk� d�m� �ekli, �e byla z��zena telefonn� s��, jej�� pomoc� je mo�n� mezim�stsky volat do Texasu, reagovala na to nech�pav�: "Ale co bych tak asi mohla cht�t ��ci n�komu v Texasu?" [Hafner96], str. 72)

Zna�nou roli za�nou hr�t kreativita a schopnost individu�ln� tvorby. �kola pro studenty za�ne b�t i prost�ed�m vlastn� prezentace, nikoli pouze prost�ed�m pro p��jem v�domost�. Projekt Evropsk� unie Web pro �koly ("Web for Schools"), kter� zhruba stovce evropsk�ch st�edn�ch �kol po��dil s��ov� p�ipojen� a z�kladn� po��ta�ov� vybaven� pot�ebn� k vybudov�n� WWW server� umo��uj�c�ch vystavovat informace zbyl�mu sv�tu ke �ten�, ukazuje, jak rychle se studenti dok�� zapojit do realizace projekt� zve�ej�uj�c� informace (nap�. o �ivotn�m prost�ed�), kter� realizuj� bu� sami nebo jako spolupracuj�c� t�my rozlo�en� po cel� Evrop�. Pr�ce v takov�m prost�ed� p�isp�je k v�chov� absolvent�, kte�� sv�m budouc�m zam�stnavatel�m za�nou kl�st nov� ot�zky, co se t��e charakteru pr�ce. Za�nou se p�irozen� zaj�mat o mo�nosti pr�ce na d�lku ("telepr�ce"), charakteru pracovn� doby, o mo�nosti neform�ln� t�mov� spolupr�ce zprost�edkovan� elektronick�m prost�ed�m, atd. atd. P�idan� dimenze sv�ta informa�n� spole�nosti pro n� budou stejn� p�irozen� jako neur�itost �i relativita pro studenty fyziky v druh� polovin� tohoto stolet� [Davis96].

Kvalifikace pro budoucnost

Tempo, se kter�m doch�z� v dne�n�m sv�t� ke zm�n�m, si vynut� n�kolikan�sobn� adaptace na zm�n�n� mo�nosti uplatn�n� b�hem �ivota ka�d�ho z absolvent� sou�asn� �koly. Nutnost schopnosti adaptace souvis� i s rozr�zn�n�m informa�n�ch zdroj� a pluralitn�ho prost�ed�, prim�rn� je v�ak v�z�na na schopnosti kontinu�ln� se u�it b�hem sv�ho dal��ho profesn�ho �ivota. Technologick� zm�ny, kter� informa�n� revoluce p�in��, vy�aduj� kvalitn� vzd�lanou populaci, aby mohly prob�hat dostate�n� efektivn�. M�n� kvalifikovan� pracovn�ci budou odsuzov�ni do velmi pod�adn� role a potenci�ln� t�m mohou r�st i soci�ln� rozd�ly ve spole�nosti.

V�mluvn� jsou tyto struktur�ln� zm�ny demonstrov�ny procentem mlad� generace, kter� studuje na vysok�ch �kol�ch. V Evropsk� unii studovalo v r. 1991 ve v�ech zem�ch s v�jimkou �ecka a Portugalska 30-49% mlad�ch lid� ve v�kov�m rozmez� 20-24 let, zat�mco je�t� v roce 1975 to bylo jen 19-29%. Ve Spojen�ch st�tech byla odpov�daj�c� proporce cel�ch 77% v r. 1991 z n�kdej��ch 58% v r. 1975 [Helander97]. V t�to souvislosti lze zku�enost� rozvinut�ch zem� demonstrovat neopodstatn�nost v�hrad, �e jen velmi omezen� procento talentovan� ml�de�e m� pr�vo studovat vysokou �kolu. N�ro�nost zam�stn�n� v oblasti slu�eb a informa�n�ch technologi�, kter� nahrazuj� n�kdej�� d�lnick� profese, si takovou vzd�lanou pracovn� s�lu vy�aduje a je v�c� vhodn� struktury nab�dky vysoko�kolsk�ch vzd�l�vac�ch p��le�itost�, aby p��slu�n� r�st vzd�lanosti umo�nily. P�esun v�t�iny pracovn�ch p��le�itost� z tradi�n�ho pr�myslu do oblasti slu�eb neznamen� ekonomick� pokles ani nen� doprov�zen zv�t�en�m pod�lem nekvalifikovan� pr�ce. Pr�v� naopak, nov� pracovn� p��le�itosti vznikaj� p�edev��m v oblastech vy�aduj�c�ch vysokou m�ru kvalifikace, jako jsou informa�n� technologie, vzd�l�v�n� �i finan�n� a pr�vn� slu�by [Rowthorn97].

Na�e sou�asn� zku�enost zd�nliv� proti�e�� t�mto tez�m. Pracovn�ci, kte�� opou�t�j� m�sta v druhdy p�edimenzovan�m pr�myslu, nenach�zej� uplatn�n� v t�to kvalifikovan� oblasti, ale sp��e v oblastech, kter� p��li� velkou kvalifikaci nevy�aduj�. Nen� to nic ne�ekan�ho, pouze to potvrzuje zku�enost industri�ln� revoluce [Greenwood96a]. Nov� technologie vy�aduj� velkou m�ru investic, kter� je nutn� pro dal�� ekonomick� r�st, av�ak jej� faktick� n�vratnost p�ich�z� ��dov� a� b�hem dvou desetilet�. B�hem t�to doby doch�z� k dramatick�m rozd�l�m mezi uplatn�n�m kvalifikovan� a nekvalifikovan� pracovn� s�ly a vysok� cena u�en� se ("learning cost") po dobu zhruba �ty� desetilet� stla�uje produktivitu pr�ce v nov�ch odv�tv�ch, jako� i prohlubuje ekonomickou nerovnost kvalifikovan�ch a nekvalifikovan�ch �len� spole�nosti. Pro informa�n� revoluci tyto anal�zy [Greenwood96b] vedou k z�v�ru, �e sice v dlouhodob� perspektiv� na tomto procesu ka�d� z�sk�, av�ak v kr�tkodob�m v�hledu na tom budou mlad� a nekvalifikovan� nejh��. Souvislost prohlubov�n� ekonomick�ch rozd�l� �len� spole�nosti, ke kter�mu v prvn�ch n�kolika desetilet�ch takov�ho procesu doch�z�, souvis� p��mo s celkovou �rovn� obecn� pou�iteln�ho vzd�l�n�, kter� je p��m�m katalyz�torem rychlosti technologick� adaptace ("podniky stoupaj� vzh�ru po k�ivce u�en� se rychleji, nab�raj�-li kvalifikovanou pracovn� s�lu"). Nerovn� spole�nost je tak nutn�m pr�vodn�m jevem po��te�n�ch desetilet� informa�n� revoluce ("koincidence rychl�ch technologick�ch zm�n a roz�i�uj�c� se nerovnosti") a jen ekonom skute�n� vybo�uj�c� z �ady si dnes troufne argumentovat v�hledem, pro kter� je t�eba v�ce ne� pades�ti let dal��ho v�voje, a na z�klad� t�to anal�zy tvrdit, �e "nev���, �e u n�s vznik� nerovn� spole�nost" [Klaus97]. Politi�t� l�d�i �sp�n� rozv�jej�c�ch se ekonomik si t�chto aspekt� zjevn� velmi dob�e v�domi jsou. Sv�d�� o tom �erstv� n�vrh Clintonovy administrativy na vytvo�en� velmi liber�ln�ho prost�ed� pro glob�ln� elektronick� obchod [WGEC97] obsahuj�c� mj. prohl�en� Internetu za beztarifn� z�nu, �i p�edchoz� Clintonovo ohl�en� financov�n� projektu Internet 2 (viz http://www.internet2.edu/), kter� vybuduje 2,5 Gbps spojen� mezi v�ce ne� stovkou americk�ch v�zkumn�ch universit. O tom, �e takto proz�rav� jedn�n� nesouvis� p��mo se st�vaj�c� ekonomickou prosperitou t� kter� zem�, sv�d�� malajsijsk� projekt "multimedi�ln�ho superkoridoru" (viz http://www.mdc.com.my/msc/), kter� na spojen� stejn� stejn� kapacity jako u nov� americk� akademick� s�t� (2,5 Gbps) vytvo�� do roku 2020 z�klad modern� technologick� infrastruktury pro vl�dn� i komer�n� instituce v oblasti 40km kr�t 15km kolem Kuala Lumpuru [Khoo97Dorgan97].

Rozd�ln� �rove� kvalifikace povede v kr�tkodob� perspektiv� n�kolika desetilet� nejen k prohlouben� nerovnosti, ale tak� ke zv��en� m��e politicky motivovan�ch snah zav�d�t st�le v�t�� m�ru transferu ve�ejn�ch pen�z na ty, kte�� nebudou dostate�n� adaptace schopni. Nem�-li cena, kterou si takov� trend vy��d�, p�er�st �nosn� meze (jednou z kl��ov�ch komparativn�ch v�hod dynamicky se rozv�jej�c�ch asijsk�ch ekonomik pr�v� v tomto obdob� m��e paradoxn� b�t um�n� ��t v nerovn� spole�nosti, co� je st�dium, n�vrat k n�mu� je v ekonomicky vysp�l�ch zem�ch z hlediska politick� ceny za n�j prakticky nemysliteln� -- srvn. zejm�na [Buchanan97]), je velmi d�le�it�, aby m�ra znalost� a dovednost� co nejv�t�� ��sti populace byla co nejvy���. M�ra populace, kter� kvalitn�m �kolstv�m proch�z�, tak m��e sehr�t ur�uj�c� roli v tom, jak �sp�n� a efektivn� se spole�nost dok�e s n�stupem nov�ch technologi� s��t. Ve spole�nosti s v�t�inou obyvatel zam�stnan� ve slu�b�ch je nav�c �rove� vzd�l�n� jej�ch �len� ur�uj�c� pro mo�nosti jejich aktivn�ho uplatn�n�, a nebude-li dostate�n� vysok�, hroz� nar�staj�c� pod�l chudoby (prudk� vzestup procenta chudobn� populace b�hem posledn�ch n�kolika let ve Velk� Brit�nii m��e b�t v�sledkem pr�v� takov�ch trend� - tento vzestup je tak velk�, �e statistiky o n�m byly na britsk� z�sah z ofici�ln�ch zpr�v Evropsk� unie zcenzurov�ny). Synergick� efekt se projev� zejm�na, bude-li vysoko�kolsk� vzd�l�v�n� prob�hat v prost�ed� kvalitn�ho akademick�ho v�zkumu, proto�e studenti odch�zej�c� do praxe jsou z�rove� nejlep��m m�diem p�enosu �pi�kov�ch technologi� z v�zkumn�ho prost�ed� do praktick�ch aplikac� (transfer technologi� z prost�ed� specializovan�ch v�zkumn�ch �stav� je z tohoto hlediska podstatn� m�n� efektivn� funguj�c� alternativou).

Je dobr� si uv�domit, �e dne�n�m pr�myslov�m zem�m jin� alternativa ne� vyu��t mo�nosti "nehmotn�" ekonomiky nezb�v�. Parametry demografick�ho v�voje kladou neuv��iteln� tvrd� omezen� na mo�nou m�ru mezigenera�n�ch transfer� prost�edk� v t�chto zem�ch (a anal�zy mo�n�ch �e�en� v t�to oblasti neukazuj� praktick� cesty, jak z takov� situace ven). Extrapolujeme-li zku�enost Spojen�ch st�t� z dvacetilet� 1976--1995 do budoucna, vych�z�, �e b�hem dal��ch 20 let klesne re�ln� p��jem pracovn�k� bez st�edn� �koly o 52% a t�ch, kte�� neabsolvuj� ani ��st vysoko�kolsk�ho vzd�l�n�, o 38% [CNIHE97]. (P�ipad�-li n�komu tak v�znamn� a univers�ln� role vysoko�kolsk�ho vzd�l�n� jako n�co p��li� p�ehnan�ho, a� si vzpomene na vesnick� rodi�e, kte�� i po roce 1869 "v�d�li", �e povinn� �koln� doch�zka je pro jejich d�ti zbyte�n� a �e pr�ce na poli je pro n� u�ite�n�j�� i pot�ebn�j��.) Dopady v m�n� rozvinut�ch zem�ch budou z�ejm� m�n� tvrd�, ale nevyhnou se ani jim. P��padn� deficit v oblasti vzd�l�n� tak velmi pravd�podobn� bude m�t mnohem v�ce zni�uj�c� d�sledky ne� probl�my ve financov�n� soci�ln�ch program� nebo program� zdravotn� p��e, kter�ch jsme sv�dky dnes.

Z�v�r

��nsk� p��slov� ��k�: "V�t�n� je obt��n�, zvl�t� pak, jedn�-li se o budoucnost." Zm�ny v podob� �koly a �koln�ho vzd�l�v�n� tak, jak je p�inese rozvoj informa�n� spole�nosti, budou jist� nastupovat pomaleji ne� v komer�n� sf��e, av�ak nen� d�vodu p�edpokl�dat, �e se t�to oblasti vyhnou. Pokusili jsme se uk�zat n�kter� jejich aspekty a d�sledky tak, jak je lze v nedalek� budoucnosti o�ek�vat. Je mo�n�, �e ��dn� z nazna�en�ch zm�n nebude sama o sob� tak velk�, aby se viditeln� prosadila sama, ale jejich agregovan� p�soben� nepochybn� podobu vzd�l�v�n� prom�n�. Glob�ln� trendy prom�ny spole�nosti i ekonomick�ho prost�ed� z�rove� sv�d�� o �st�edn� �loze, kterou vzd�l�n� v informa�n� spole�nosti bude hr�t.

Odkazy na literaturu

[Baran68] Paul Baran: On Distributed Communications, RAND Corporation, Santa Monica, CA, 1968. (elektronick� verze je dostupn� jako RAND Classics na http://www.rand.org)

[Buchanan97] James M. Buchanan: Politics by Principle, Not Interest. Cambridge University Press, Cambridge, MA, 1997. (forthcoming)

[Clifford81] J. Clifford: Composing in stages: The effects of collaborative pedagogy. Research in Teaching English 15 (1), 1981, pp. 37-44.

[CNIHE97] Commission on National Investment on Higher Education: Breaking the Social Contract. The Fiscal Crisis in Higher Education. Council for Aid to Education, RAND Corporation, Santa Monica, CA, 1997. (elektronick� verze)

[CSEPP95] Committee on Science, Engineering, and Public Policy: Reshaping the Graduate Education of Scientists and Engineers, National Academy Press, Washington, D.C., 1995.

[Davis95] Stan Davis a Bill Davidson: Vize roku 2020. NIS �R, Praha, 1995.

[Davis96] Stan Davis: Future Perfect. Tenth Anniversary Edition. Addison-Wesley, Reading, MA, 1996.

[Dertouzos97] Michael Dertouzos: What Will Be, HarperEdge, New York, 1997.

[Dorgan97] Michael Dorgan: Malaysia: Birth of a Cybernation, San Jose Mercury News, Mercury Center, 1997.

[Emerson97] T. Emerson: It Ain't Broke, But Fix It. Newsweek, February 3, 1997, p. 41.

[Greenwood96a] Jeremy Greenwood and Mehmed Yorukoglu: 1974. Working Paper No. 429, Rochester Center for Economic Research, University of Rochester, Rochester, NY, September 1996.

[Greenwood96b] Jeremy Greenwood: The Third Industrial Revolution. Working Paper No. 435, Rochester Center for Economic Research, University of Rochester, Rochester, NY, October 1996.

[Hafner96] Katie Hafner and Matthew Lyon: Where Wizards Sleep Late. The Origins of the Internet. Simon&Schuster, New York, N.Y., 1996.

[Harasim95] Linda Harasim, Starr Roxanne Hiltz, Lucio Telez, and Murray Turoff: Learning Networks. A Field Guide to Teaching and Learning Online. MIT Press, Cambridge, MA, 1995.

[Helander97] Elisabeth Helander: Regional Aspect of research. European Commission DG XVI Regional Policy and Cohesion. Paper on Conference on Research Training in Europe, Snekkersten, Denmark, 29-31 May 1997.

[Khoo97] Derrik Khoo: The Multimedia Super Corridor: An Island of Excellence. Business Times Annual 1997, Business Times Malaysia, 1997, pp. 64-67.

[Klaus97] V�clav Klaus: V�da a na�e hospod��sk� budoucnost. Lidov� noviny, 31. kv�tna 1997, str. 9.

[Negroponte95] Nicolas Negroponte: Being Digital, Alfred A. Knopf, New York, 1995.

[Quinn92] James Brian Quinn: Intelligent Enterprise. A Knowledge and Service Based Paradigm for Industry. The Free Press, New York, 1992.

[Rowthorn97] Robert Rowthorn and Ramana Ramaswamy: Deindustrialization: Causes and Implications. IMF Working Paper WP/97/42, April 1997.

[Schement95] Jorge Reina Schement and Terry Curtis: Tendencies and Tensions of the Information Age. The Production and Distribution of Information in the United States. Transaction Publishers, New Brunswick, N.J., 1995, Appendix B.

[WGEC97] Working Group on Electronic Commerce: A Framework for Global Electronic Commerce, The White House, Washington, D.C., July 1997.

[Tapscott96] Don Tapscott: The Digital Economy, Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence, McGraw-Hill, New York, 1996.

[Toffler80] Alvin Toffler: The Third Wave, William Morrow and Co., 1980.




Tento �l�nek je roz���enou verz� p��sp�vku na sympoziu "Gymn�zium jako kulturn� fenom�n", konan�ho v Brn� ve dnech 5. a 6. �ervna 1997 u p��le�itosti 130. v�ro�� otev�en� prvn�ho moravsk�ho gymnasia s �esk�m vyu�ovac�m jazykem.




Ji�� Zlatu�ka, 1957, profesor informatiky a d�kan Fakulty informatiky Masarykovy university v Brn�, Fakulta informatiky MU, Botanick� 68a, 602 00 Brno.