Program "Hello World!"
-
Abychom měli kam náš kód psát, vytvoříme třídu Demo s hlavní funkci main, která se zavolá při spuštění programu.
public class Demo {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hello World!");
}
}
-
Metoda main musí být veřejná (public), statická (static) a nevrací žádnou hodnotu (void). Klíčová slova pochopíte časem, není to teď důležité.
-
Metoda musí mít parametry typu String (řetězec), které se předávají při spuštění z příkazového řádku do pole String[] args.
Motivace třídy I
-
Jak reprezentovat složitou strukturu, aby se s ní dobře pracovalo?
-
Příklad: Osoba s jménem a rokem narození
class Person {
String name;
int yearBorn;
}
-
Části objektu nastavíme i zjistíme stejným způsobem jako v jazyce Python:
k.name = "Karel"; // set name to Karel
String karelsName = k.name; // get name value
Jednotlivé části (jméno, rok narození) nazýváme atributy. |
Motivace třídy II
-
Někdy bychom rádi měli funkce, které pracují přímo s částmi struktury.
-
Pamatujeme si rok narození, ale co když chceme zjistit věk?
-
Jak lehce zjistit informace o naší struktuře — třídě?
class Person {
String name;
int yearBorn;
int getAge() {
return 2017 - yearBorn;
}
void printNameWithAge() {
System.out.println("I am " + name + " and my age is " + getAge());
}
}
Vlastnosti třídy
-
Třída představuje strukturu, která má atributy a metody.
- Atributy
-
jsou nositeli datového obsahu, údajů, "pasivních" vlastností objektů
-
to, co struktura má, z čeho se skládá, např. auto se skládá z kol
-
definují stav objektu
- Metody
-
jsou nositeli "výkonných" vlastností, schopností objektů něco udělat
-
to, co dokáže struktura dělat — pes dokáže štěkat, osoba dokáže mluvit
-
definují chování objektu (může být závislé na stavu)
Vytvoření konkrétní osoby
-
Máme třídu Person, to je něco jako abstraktní šablona pro objekty—osoby.
-
Jak vytvořím konkrétní osobu s jménem Jan?
public class Demo {
public static void main(String[] a) {
Person jan = new Person();
jan.name = "Jan";
jan.yearBorn = 2000;
System.out.println(jan.name);
System.out.println(jan.yearBorn);
}
}
-
Třída Person má vlastnost name a age.
-
Objekt jan typu Person má vlastnost name s hodnotou Jan a yearBorn s hodnotou 2000.
Objekt
-
Jak se ta konkrétní věc jmenuje?
-
Objekt je jeden konkrétní jedinec příslušné třídy.
-
Všechny vytvořené objekty nesou stejné vlastnosti, např. všechny objekty třídy Person mají vlastnost name.
-
Vlastnosti mají však pro různé lidi různé hodnoty — lidi mají různá jména.
-
-
TIP: Konkrétní objekt určité třídy se odborně nazývá instance této třídy.
Vytváření objektů
-
Co znamená new Person()?
-
Proč musíme psát Person jan = new Person() a ne jen
Person jan
?
Person jan = new Person();
// why not just:
Person jan;
-
Pouhá deklarace proměnné objektového typu (
Person jan;
) žádný objekt nevytvoří. -
K vytvoření složí operátor
new
.
Co se děje při vytváření objektů přes new
-
Alokuje se paměť v oblasti dynamické paměti, tedy na haldě (heap).
-
Vytvoří se tam objekt a naplní jeho atributy výchozími (default) hodnotami.
-
Zavolá se speciální metoda objektu, tzv. konstruktor, který objekt dotvoří.
Konstruktor
-
Slouží k "oživení" vytvořeného objektu bezprostředně po jeho vytvoření:
-
Jednoduché typy, jako například
int
, se vytvoří a inicializují samy a konstruktor nepotřebují. -
Složené typy, objekty, je potřeba vždy zkonstruovat!
-
-
Operátor
new
vytvoří prázdný objekt typu Person a naplní jeho atributy výchozími (default) hodnotami. -
Další přednáška bude věnována konstruktorům, kde se dozvíte víc.
Třída a objekt
-
Je komplexní struktura, reprezentuje prvky z reálného světa (např. pes, člověk).
-
Je určitý vzor pro tvorbu podobných objektů (konkrétních psů či lidí).
-
Definice třídy sestává převážně z atributů a metod (říkáme jim také prvky nebo členy třídy).
-
Skutečné objekty této třídy pak budou mít prvky, které byly ve třídě definovány.
-
Objekty jsou instancemi "své" třídy vytvořené dle definice třídy a obsahující atributy.
-
Vytváříme je operátorem
new
. -
Odkazy na vytvořené objekty často ukládáme do proměnné typu té třídy, např.
Person jan = new Person();
Komplexnější příklad I
Následující třída Account
modeluje jednoduchý bankovní účet.
-
Každý bankovní účet má jeden atribut
balance
, který reprezentuje množství peněz na účtu. -
Pak má metody:
-
add
přidává na účet/odebírá z účtu -
writeBalance
vypisuje zůstatek -
transferTo
převádí na jiný účet
-
Komplexnější příklad II
class Account {
double balance; // 0.0
void add(double amount) {
balance += amount;
}
void writeBalance() {
System.out.println(balance);
}
void transferTo(Account whereTo, double amount) {
balance -= amount;
whereTo.add(amount); // whereTo is another account
}
}
-
Metoda
transferTo
pracuje nejen se svým "mateřským" objektem, ale i s objektemwhereTo
předaným do metody.
Komplexnější příklad III
Příklad použití třídy Account
:
public static void main(String[] args) {
Account petrsAccount = new Account();
Account ivansAccount = new Account();
petrsAccount.add(100.0);
ivansAccount.add(20.0);
petrsAccount.transferTo(ivansAccount, 30.0);
petrsAccount.writeBalance(); // 70.0
ivansAccount.writeBalance(); // 50.0
}
println
vs. return
-
Pozor na rozdíl mezi vypsáním řetězce a jeho vrácením:
void writeString() {
System.out.println("Sample text"); // writes it
}
String returnString() {
return "Sample text"; // does not write it
}