Příkazy a řídicí struktury v Javě
V Javě máme následující příkazy:
-
Přiřazovací příkaz
=
a jeho modifikace (kombinované operátory jako je+=
apod.) -
Řízení toku programu (větvení, cykly)
if
,switch
,for
,while
,do-while
-
Volání metody
-
Návrat z metody příkazem
return
-
Příkaz je ukončen středníkem
;
Přiřazení v Javě
-
Operátor přiřazení
=
(assignment)-
na levé straně musí být proměnná
-
na pravé straně výraz přiřaditelný (assignable) do této proměnné
-
-
Rozlišujeme přiřazení
-
primitivních hodnot a
-
odkazů na objekty
-
Přiřazení primitivní hodnoty
-
Na pravé straně je výraz vracející hodnotu primitivního typu:
-
číslo, logická hodnotu, znak
-
ale ne např. řetězec (to je objekt)
-
-
Na levé straně je proměnná téhož nebo širšího typu jako přiřazovaná hodnota:
-
např.
int
lze přiřadit dolong
-
-
Při zužujícím přiřazení se také provede konverze, ale může dojít ke ztrátě informace:
-
např.
int
→short
-
-
Přiřazením primitivní hodnoty se hodnota zduplikuje ("opíše") do proměnné na levé straně.
Přiřazení odkazu na objekt
-
Konstrukci
=
lze použít i pro přiřazení do objektové proměnné:Person z1 = new Person();
-
Co to udělalo?
-
pravá strana vytvoří se nový objekt typu
Person
(new Person()
) -
přiřazení přiřadilo jej do proměnné
z1
typuPerson
-
-
Nyní můžeme odkaz na tentýž vytvořený objekt například znovu přiřadit do
z2
:Person z2 = z1;
-
Proměnné
z1
az2
ukazují nyní na fyzicky stejný (identický) objekt typu osoba!!! -
Proměnné objektového typu obsahují odkazy (reference) na objekty, tedy ne objekty samotné!!!
Volání metody
-
Metoda objektu je vlastně procedura/funkce, která realizuje svou činnost primárně s proměnnými objektu.
-
Volání metody určitého objektu realizujeme:
-
identifikaceObjektu.názevMetody(skutečné parametry)
, kde:-
identifikaceObjektu
, jehož metodu voláme -
.
(tečka) -
názevMetody
, jíž nad daným objektem voláme
-
-
v závorách uvedeme skutečné parametry volání (záv. může být prázdná, nejsou-li parametry)
Návrat z metody
-
Návrat z metody se děje:
-
Buďto automaticky posledním příkazem v těle metody
-
nebo explicitně příkazem
return
-
-
Oboje způsobí ukončení provádění těla metody a návrat, přičemž u
return
může být specifikována návratová hodnota -
Typ skutečné návratové hodnoty musí korespondovat s deklarovaným typem návratové hodnoty.
Větvení výpočtu — podmíněný příkaz
- Podmíněný příkaz
-
neboli neúplné větvení pomocí
if
if (logický výraz) příkaz
-
Platí-li logický výraz (má hodnotu
true
), provede se příkaz. -
Neplatí-li, neprovede se nic.
Úplné větvení
- Příkaz úplného větvení
-
if (logický výraz) příkaz1 else příkaz2
-
Platí-li logický výraz (má hodnotu
true
), provede se příkaz1. -
Neplatí-li, provede se příkaz2.
-
Větev
else
se nemusí uvádět.
-
Cyklus while
, tj. s podmínkou na začátku
while
-
Tělo cyklu se provádí tak dlouho, dokud platí podmínka, obdoba v Pascalu, C a dalších
-
V těle cyklu je jeden jednoduchý příkaz:
-
while (podmínka) příkaz;
Cyklus while
se složeným příkazem
-
Nebo příkaz složený z více a uzavřený ve složených závorkách:
while (podmínka) {
příkaz1;
příkaz2;
příkaz3;
...
}
-
Tělo cyklu se nemusí provést ani jednou — to v případě, že hned při prvním testu na začátku podmínka neplatí.
Doporučení k psaní cyklů/větvení
-
Větvení, cykly: doporučuji vždy psát se složeným příkazem v těle (tj. se složenými závorkami)!!! Jinak hrozí, že se v těle větvení/cyklu z neopatrnosti při editaci objeví něco jiného, než chceme, např.:
while (i < a.length) System.out.println(a[i]); i++;
-
Provede v cyklu jen ten výpis, inkrementaci již ne a program se tudíž zacyklí!!!
Doporučení k psaní cyklů/větvení
-
Pišme proto vždy takto:
while (i < a.length) { System.out.println(a[i]); i++; }
-
U větvení obdobně:
if (i < a.length) { System.out.println(a[i]); }
Příklad použití while
cyklu
-
Dokud nejsou přečteny všechny vstupní argumenty — vč. toho případu, kdy není ani jeden:
int i = 0;
while (i < args.length) {
System.out.println(args[i]);
i++;
}
Příklad while
— celočíselné dělení
-
Dalším příkladem (pouze ilustračním, protože na danou operaci existuje v Javě vestavěný operátor) je použití
while
pro realizaci celočíselného dělení se zbytkem.
public class DivisionBySubtraction {
public static void main(String[] args) {
int dividend = 10; // dělenec
int divisor = 3; // dělitel
int quotient = 0; // podíl
int remainder = dividend;
while (remainder >= divisor) {
remainder -= divisor;
quotient++;
}
System.out.println("Podil 10/3 je " + quotient);
System.out.println("Zbytek 10/3 je " + remainder);
}
}
Cyklus do-while
, tj. s podmínkou na konci
-
Tělo se provádí dokud platí podmínka (vždy aspoň jednou)
-
obdoba
repeat
v Pascalu (podmínka je ovšem interpretována opačně) -
Relativně málo používaný — hodí se tam, kde něco musí aspoň jednou proběhnout
do {
příkaz1;
příkaz2;
příkaz3;
...
} while (podmínka);
Příklad použití do-while
cyklu
-
Tam, kde pro úspěch algoritmu "musím aspoň jednou zkusit", např. čtu tak dlouho, dokud není z klávesnice načtena požadovaná hodnota.
float number;
boolean isOK;
// create a reader from standard input
BufferedReader in = new BufferReader(new InputStream(System.in));
// until a valid number is given, try to read it
do {
String input = in.readLine();
try {
number = Float.parseFloat(input);
isOK = true;
} catch (NumberFormatException nfe) {
isOK = false;
}
} while(!isOK);
System.out.println("We've got the number " + number);
Příklad: Načítej, dokud není zadáno číslo
import java.io.InputStreamReader;
import java.io.BufferedReader;
import java.io.IOException;
public class UntilEnteredEnd {
public static void main(String[] args) throws IOException {
BufferedReader input = new BufferedReader(
new InputStreamReader(System.in));
String line = "";
do {
line = input.readLine();
} while (!line.equals("end"));
System.out.println("Uživatel zadal " + line);
}
}
Cyklus for
-
Obdobně jako
for
cyklus v C/C++ jde de-facto o rozšíření cykluwhile
. -
Zapisujeme takto:
for(počáteční op.; vstupní podm.; příkaz po každém průch.)
příkaz;
-
Anebo obvykleji a bezpečněji mezi
{
a}
proto, že když přidáme další příkaz, už nezapomeneme dát jej do složených závorek:
for (počáteční op.; vstupní podm.; příkaz po každém průch.) {
příkaz1;
příkaz2;
příkaz3;
}
Příklad použití for
cyklu
-
Provedení určité sekvence určitý počet krát:
for (int i = 0; i < 10; i++) { System.out.println(i); }
-
Vypíše na obrazovku deset řádků s čísly postupně
0
až9
.
Doporučení — asymetrické intervaly a pevný počet
-
for
se většinou užívá jako cyklus s pevným počtem opakování, známým při vstupu do cyklu. Tento počet nemusí být vyjádřený konstantou (přímo zadaným číslem), ale neměl by se v průběhu cyklu měnit. -
Používejte asymetrické intervaly (ostrá a neostrá nerovnost):
-
počáteční přiřazení
i = 0
a -
inkrementaci
i++
je neostrou nerovností:i
se na začátku rovná 0), zatímco -
opakovací podmínka
i < 10
je ostrou nerovností:i
už hodnoty 10 nedosáhne!
-
-
Vytvarujte se složitých příkazů v hlavičce (kulatých závorkách)
for
cyklu. -
Je lepší to napsat podle situace před cyklus nebo až do jeho těla!
Doporučení — řídicí proměnná
-
V cyklu
for
se téměř vždy vyskytuje tzv. řídicí proměnná, -
tedy ta, která je v něm inicializována, (obvykle) inkrementována a testována.
-
Někteří autoři nedoporučují psát deklaraci řídicí proměnné přímo
-
do závorek cyklu
for (int i = 0; …
-
ale rozepsat takto:
int i; for (i = 0; …
-
-
Potom je proměnná
i
přístupná ("viditelná") i za cyklem, což se však ne vždy hodí.
Vícecestné větvení switch case default
-
Obdoba pascalského
select - case - else
-
Větvení do více možností na základě ordinální hodnoty, v novějších verzí Javy i podle hodnot jiných typů, vč. objektových.
-
Chová se spíše jako
switch-case
v C, — zejména se chová jako C při "break-through"
Struktura switch - case - default
switch(výraz) {
case hodnota1: prikaz1a;
prikaz1b;
prikaz1c;
...
break;
case hodnota2: prikaz2a;
prikaz2b;
...
break;
default: prikazDa;
prikazDb;
...
}
-
Je-li výraz roven některé z hodnot, provede se sekvence uvedená za příslušným
case
. -
Sekvenci obvykle ukončujeme příkazem
break
, který předá řízení ("skočí") na první příkaz za ukončovací závorkou příkazuswitch
.
switch
další info
-
Řídicí výraz může nabývat hodnot
-
primitivních typů
byte
,short
,char
aint
, dále -
výčtových typů (
enum
), -
typu
String
a některých dalších.
-
-
Tutoriál Oracle Java: Switch statement
switch
příklad s čísly
public class MultiBranching {
public static void main(String[] args) {
if (args.length == 1) {
int i = Integer.parseInt(args[0]);
switch (i) {
case 1: System.out.println("jednicka"); break;
case 2: System.out.println("dvojka"); break;
case 3: System.out.println("trojka"); break;
default: System.out.println("neco jineho"); break;
}
} else {
System.out.println("Pouziti: java MultiBranching <cislo>");
}
}
}
switch
příklad se String
Převzato z tutoriálu Oracle
switch (month.toLowerCase()) {
case "january":
monthNumber = 1;
break;
case "february":
monthNumber = 2;
break;
case "march":
monthNumber = 3;
break;
...
switch
příklad se společnými větvemi case
Převzato z tutoriálu Oracle
int month = 2;
int year = 2000;
int numDays = 0;
switch (month) {
case 1: case 3: case 5:
case 7: case 8: case 10:
case 12:
numDays = 31;
break;
case 4: case 6:
case 9: case 11:
numDays = 30;
break;
...
Vnořené větvení
-
Větvení
if - else
můžeme samozřejmě vnořovat do sebe. -
Toto je vhodný způsob zápisu:
if(podmínka_vnější) {
if(podmínka_vnitřní_1) {
...
} else {
...
}
} else {
if(podmínka_vnitřní_2) {
...
} else {
...
}
}
Vnořené větvení (2)
-
Je možné "šetřit" a neuvádět složené závorky, v takovém případě se
else
vztahuje vždy k nejbližšímu neuzavřenémuif
, např. znovu předchozí příklad:if(podmínka_vnější) if(podmínka_vnitřní1) ... else // vztahuje se k if(podmínka_vnitřní1) else // vztahuje se k if(podmínka_vnější) if (podmínka_vnitřní_2) ... else // vztahuje se k if (podmínka_vnitřní_2) ...
-
Tak jako u cyklů ani zde tento způsob zápisu (bez závorek) nelze v žádném případě doporučit!!!
Příklad vnořeného větvení
public class NestedBranching {
public static void main(String args[]) {
int i = Integer.parseInt(args[0]);
System.out.print(i+" je cislo ");
if (i % 2 == 0) {
if (i > 0) {
System.out.println("sude, kladne");
} else {
System.out.println("sude, zaporne nebo 0");
}
} else {
if (i > 0) {
System.out.println("liche, kladne");
} else {
System.out.println("liche, zaporne");
}
}
}
}
Řetězené if - else if - else
-
Časteji rozvíjíme pouze druhou (negativní) větev:
if (podmínka1) { ... // platí podmínka1 } else if (podmínka2) { ... // platí podmínka2 } else if (podmínka3) { ... // platí podmínka3 } else { ... // neplatila žádná }
-
Opět je dobré všude psát složené závorky.
Příklad if - else if - else
public class MultiBranchingIf {
public static void main(String[] args) {
if (args.length == 1) {
int i = Integer.parseInt(args[0]);
if (i == 1)
System.out.println("jednicka");
else if (i == 2)
System.out.println("dvojka");
else if (i == 3)
System.out.println("trojka");
else
System.out.println("jine cislo");
} else {
System.out.println("Pouziti: java MultiBranchingIf <cislo>");
}
}
}
Příkazy break
-
Realizuje "násilné" ukončení průchodu cyklem nebo větvením
switch
. -
Syntaxe použití
break
v cyklu:int i = 0; for (; i < a.length; i++) { if(a[i] == 0) { break; // skoci se za konec cyklu } } if (a[i] == 0) { System.out.println("Nasli jsme 0 na pozici "+i); } else { System.out.println("0 v poli neni"); }
-
Použití u
switch
jsme již viděli přímo v ukázkách proswitch
.
Příkaz continue
-
Používá se v těle cyklu.
-
Způsobí přeskočení zbylé části průchodu tělem cyklu
for (int i = 0; i < a.length; i++) { if (a[i] == 5) continue; // pětku vynecháme System.out.println(i); }
-
Výše uvedený příklad vypíše čísla
1
,2
,3
,4
,6
,7
,8
,9
, nevypíše hodnotu5
.
Příklad na break
i continue
public class BreakContinue {
public static void main(String[] args) {
if (args.length == 2) {
int limit = Integer.parseInt(args[0]);
int skip = Integer.parseInt(args[1]);
for (int i = 1; i <= 20; i++) {
if (i == skip)
continue;
System.out.print(i+" ");
if (i == limit)
break;
}
System.out.println("\nKonec cyklu");
} else {
System.out.println(
"Pouziti: java BreakContinue <limit> <vynechej>");
}
}
}
Příklad je pouze ilustrativní — v reálu bychom break
na ukončení cyklu v tomto případě nepoužili a místo toho bychom limit
dali přímo jako horní mez for cyklu.
|
break
a continue
s návěštím
-
Umožní ještě jemnější řízení průchodu vnořenými cykly:
-
pomocí návěští můžeme naznačit, který cyklus má být příkazem
break
přerušen nebo -
tělo kterého cyklu má být přeskočeno příkazem
continue
.
-
public class Label {
public static void main(String[] args) {
outer_loop:
for (int i = 1; i <= 10; i++) {
for (int j = 1; j <= 10; j++) {
System.out.print((i*j)+" ");
if (i*j == 25) break outer_loop;
}
System.out.println();
}
System.out.println("\nKonec cyklu");
}
}