|
Podle britských vědců už šestiměsíční dítě dokáže rozlišit sled dvou a tří jednoduchých akcí. Další výzkumníci zase přisoudili havranům schopnost počítat až do pěti: skupina mužů šla na věž odkud „ohrožovali” jeho hnízdo a pak po jednom odcházeli. Až do počtu pěti havran čekal až odejde poslední.
Počítat se ale dá bez čísel (nemáme tím na mysli algebru) slouží k tomu kamínky, vruby, kuličky ...
Ještě na konci předminulého století někde ovčáci kontrolovali počet jim svěřených ovcí rytmickým opakováním
„ovce - ovce - ovce - a ještě ovce”. Měli tříčtvrtinovou pravděpodobnost,
pokud po takovémto odpočítávání zbyl stejný počet, že ovce nechybí (či nepřebývají) (leda by chyběl násobek čtyř).
Vruby se našly i na kostech ve vykopávkách v sídle lovců mamutů u Dolních Věstonic.
Kuličkové počítadlo možná známe. Kamínky k počítání ovcí vizte zde:
Vruby a vrubovky se používaly ještě před zhruba 150 lety. Odtud pochází známé úsloví „mít u někoho vroubek”. (Na vrubovku se zaznávaly dluhy.) Nyní se ještě často místo vrubů používají čárky, vizte vedle: |
|
Samotný počet - pro lidi od určitého stupně vývoje důležité - se podle některých
autorů u různých objektů vyjadřoval různými slovy.
To se samozřejmě ukázalo jako nedůvodné a zbytečné a byl zaveden abstraktní pojem konkrétního čísla.
Příkladem: pět je počet pěti ovci, stejně tak i pěti stromů, pěti lidí atd.
Naše nynější převážné vyjadřování čisel je spojeno s dekadickou číselnou soustavou. Ve francouzské francouzštině i s původně
snad galskými dvacítkami, například:
77 je soixante-dix-sept (60 10 7), 80 je quatre-vingts (4 20),
99 je quatre-vingt-dix-neuf (4 20 10 9) atd.
U nás se ještě historicky nedávno počítalo na tucty, půltucty, čvrttucty, kopy, půlkopy ≡ mandele, čtvrtkopy, veletucty (144).
Tento způsob můžeme nazvat znakověhodnotový, používá se i výraz aditivní či neposiční.
(I u posičních soustav mají znaky číslic hodnotu a sčítají se jejich hodnoty vynásobené hodnotami řádů.)
678 je jedenáct kop a jeden a půl tuctu.
332 je pět a půl kopy a dvě.
99 je jeden a půl kopy a bez tří tucet.
Analogicky k oněm pojmům se v různých kulturách pro různé číselné hodnoty objevovaly různé symboly nebo písmena sloužící
i k psaní textů.
Tak to bylo u starověkých Řeků ➡
a u Hebreů donedávna (jen jim při vyjádření čísla nesmělo vyjít Boží jméno ‑ to potom museli
vybrat jinou variantu). U starověkých Egypťanů to byly speciální hieroglyfy ➡.
U starověkých Římanů ‑ jak dobře víme ‑ se používala následující písmena pro příslušné číselné hodnoty:
|
Pro zápis čísel zvítězily posiční soustavy. Indové v jeho vynalezení byli asi předběhnuti Mayi.
Mayské číslice a jejich hodnoty (dekadicky) | |||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
|
My se dále budeme zabývat pravidelnými posičními soustavami, kde se vždy pro přechod do následného řádu
používá vždy tatáž hodnota - základ, podle níž onu soustavu nazýváme.
0 ≦ αk < z,
kde αk jsou číslice a z
základ soustavy (tedy ona hodnota, při níž se přechází do vyššího řádu).
n | ||||||||
= | α n αn-1 … α 1 α 0 | = | α n z n + αn - 1zn-1 + … + α 1 z 1 + α 0 z 0 | = | ∑ | αkzk. | ||
k = 0 | ||||||||
číselná hodnotá daná počtem kamínků | vyjádřená obvyklým způsobem | znamená hodnotu (polynomu) | alternativní matematický zápis |
Představte si, že máte kamínkový kalkulátor, který s přirozenými čísly vyjádřenými počtem kamínků, umí základní
aritmetické operace: sčítat, odečítat, násobit a dělit (se zbytkem) (výsledky jsou také přirozená čísla).
Tento vztah se dá použít dvojmo: | jak pro výpočet číselné hodnoty, když je dán sled číslic a hodnota základu |
tak potom pro zadanou číselnou hodnotu a pro zadaný základ spočítáte jednotlivé αk |
Naučte se staroegyptský způsob násobení:
Napíšeme oba činitele (součinu) dostatečně daleko od sebe. Jejich podtržením z nich uděláme záhlaví.
Rozdělíme oba činitele svislou (vhodně dlouhou) čárou.
Levý činitel se opíše pod vodorovnou čáru. Vpravo se pod vodorovnou čáru napíše 1.
Pak se ‑ v obou sloupcích ‑ na každý další řádek píše (počítá) dvojnásobek
toho, co je v řádku nad ním,
tak dlouho, dokud je hodnota v pravém sloupci ≦ pravému činiteli
(číslo vpravo nad vodorovnou čárou).
Od pravého činitele (toho, co je v pravém záhlaví) odečteme poslední číslo v pravém sloupci
(největší mocninu 2 ≦ onomu činiteli).
Potom odspodu (od největších mocnin 2 v pravém sloupci k menším) na každém řádku,
je-li onen rozdíl (z posledního spočítaného) ≧ číslu v pravém sloupci (mocnina 2),
odečteme ono číslo v pravém sloupci příslušného řádku od onoho rozdílu ‑ dostaneme tak novou hodnotu rozdílu.
Není-li v právě počítaném řádku onen rozdíl (z posledního spočítaného) ≧ číslu v pravém sloupci,
pak tento (právě počítaný) řádek „škrtneme”.
Pokud je v některém řádku spočítaný rozdíl = 0, všechny řádky nad ním také „škrtneme”.
Jakožto poslední krok výpočtu v levém sloupci všechna čísla v neškrtnutých řádcích sečteme ‑ dostaneme tak součin.
(Pro kontrolu, jestli jsme výpočet v pravém sloupci provedli dobře, můžeme v něm všechny neškrtnuté řádky také sečíst:
musíme dostat činitele ze záhlaví vpravo.)
V této druhé části se budeme bavit o reálných číslech.
Naším úkolem je spočítat . | Používat můžeme výhradně jen základní aritmetické operace: sčítání, odečítání, násobení a dělení. |
Můžeme celou „rovnici” (tedy obě její strany) umocnit (na druhou). Tím si ale nepomůžeme. Museli bychom znát to . (Které máme spočítat.)
Po krátkém zamyšlení si přiznáme, že platí-li pro aproximaci hodnoty
,
že ,
pak také platí ,
platí-li , pak také platí
a platí-li , pak také platí
.
Bez újmy na obecnosti můžeme předpokládat, že .
Platí-li, že ,
pak můžeme vše převrátit a obrátit.
(Je-li, že ,
pak triviálně také .)
Generujeme-li čísla, jakožto aproximaci ,
náhodně (třeba taháním číslic z klobouku nebo použitím generátoru pseudonáhodných čísel)
z intervalu ,
tak můžeme snadno najít největší z těch,
které jsou menší než
či nejmenší z těch,
které jsou větší než
a ty považovat za .
Tomu se říká metoda Monte Carlo,
krom obvyklé nechuti k náhodnosti tento postup vede k většímu až velmi nadměrnému počtu pokusů …
Významným vylepšením by bylo, kdyby se náhodná čísla generovala z intervalu mezi výše zmíněnými největšími a nejmenšími čísly.
Následujícímu cílevědomému nenáhodnému postupu se někdy říká Newtonova metoda výpočtu druhé odmocniny,
přestože je mnohem starší než sir Isaac Newton (1643 .. 1727),
je ale speciální aplikací mnohem obecnějšího Newtonova vzorce.
Pokud máme nějakou aproximaci , pak . Analogicky i , pak .
převrátíme | ||||||||
Q. E. D.
Symetricky pro druhý případ. Stejně tak, je-li a zároveň
, pak a opětovně i symetricky obráceně.
Jestliže se
a potkají, pak
a tedy , což znamená,
že .
Krom matematické symboliky použijeme animaci:
Můžeme směle konstatovat, že pro
leží mezi
a .
V následujícím budeme používat skutečností ⇔
a ⇔
.
Pro výpočet končí ‑ samozřejmě s nějakou tolerancí. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|