Profil konference
Jako význačný zdroj znalostí jsou v posledním
desetiletí stále více vyzdvihovány rozsáhlé
databáze podniků, státní správy, nemocnic a
dalších institucí. Znalosti jsou z dat odvozovány zobecněním a
interpretací často se vyskytujících vztahů, s využitím
statistických technik i strojového učení. Vedle toho se stále
uplatňují i techniky tvorby bází formalizovaných znalostí na
základě spolupráce znalostního inženýra s lidským
expertem.
Dalším význačným zdrojem znalostí jsou (vedle
databází a expertů) textové a multimediální
dokumenty. Jejich indexování a
vyhledávání je založeno na statistických
charakteristikách, a v mnoha případech i na využívání
lingvistických principů -- ty se uplatňují zejména
při extrakci informací z volného textu.
Problematika textových dokumentů a formalizovaných znalostí se
v posledních letech stýká v souvislosti s využíváním sítě Internet:
koncepce tzv. sémantického webu předpokládá
postupnou transformaci současného WWW (využitelného převážně jen
pro lidské uživatele) na obrovský zdroj strojově zpracovatelných
znalostí, zachycených ve znalostních anotacích (vyjádřených pomocí
značkovacích jazyků) nebo automaticky extrahovaných z textu.
Znalostní anotace mj. umožňují efektivní vyhledávání a kombinování
tzv. webových služeb.
Samotné systémy využívající formalizované
znalostní báze se postupně posouvají od monolitických aplikací
k aplikacím složeným z relativně samostatných komponent --
agentů -- s vlastním mechanismem řízení. Vývoj
aplikací i spolupráce agentů je usnadněna díky možnosti vzájemně
sdílet a znovupoužívat znalosti
-- jejím předpokladem je ovšem syntaktická a sémantická
standardizace. Zatímco na syntaktické úrovni jsou hlavním trendem
značkovací jazyky (zejména XML), na sémantické úrovni podobnou roli
mohou sehrát znalostní ontologie, jako formální
vyjádření sdílené konceptualizace dané věcné oblasti.
Cílem uplatnění uvedených technologií je mimo
jiné zdokonalení znalostního managementu ve
firmách i v neziskové sféře -- zabezpečení, aby se správná
znalost dostala ke správným osobám ve správný čas a ve správné
formě. Praktický znalostní management ovšem vedle explicitně
(formálně či textově) vyjádřených znalostí klade důraz i na
znalosti implicitní ("tacit"), které lze využívat
jen nepřímo, formou zprostředkování vzájemné komunikace pracovníků
a důrazem na zvyšování efektivity jejich myšlení.
|