Otázky N-UCI Učitelství informatiky pro střední školy
Teoretické základy informatiky
- Výroková logika. Syntax, sémantika, odvozovací systém výrokové logiky, důkazy ve výrokové logice, pravdivost a dokazatelnost logických formulí. (IB000)
- Funkce a rekurze. Rekurzivní definice funkcí, rekurzivní datové typy (seznamy, stromy), funkce nad rekurzivními datovými typy. (IB114)
- Datové struktury a jejich implementace. Abstraktní datové typy: seznam, pole, zásobník, fronta, binární strom, obecný strom, vyhledávací strom. Implementace binárních a vyhledávacích stromů a operací nad nimi. (IB113, IB114)
- Grafy. Typy grafů, stromy, stupně vrcholů, orientované grafy, reprezentace grafů. Algoritmy prohledávání grafu do hloubky a do šířky a jejich využití. Komponenty souvislosti. (IB114)
- Třídění. Základní algoritmy, algoritmy řazení haldou, slučováním, rozdělováním. (IB114)
- Regulární jazyky. Regulární jazyky, regulární gramatiky, regulární výrazy, konečné automaty. Vlastnosti regulárních jazyků, vztah mezi konečnými automaty a regulárními gramatikami. (IB110)
- Konečné automaty. Definice, konstrukce konečného automatu, minimalizace konečného automatu, převod nedeterministického konečného automatu na deterministický automat. (IB110)
- Vyčíslitelnost. Turingův stroj jako univerzální výpočetní model. Problém zastavení. Rozhodnutelnost a částečná rozhodnutelnost, nerozhodnutelnost. Diagonalizace. (IB110)
- Složitost. Složitost algoritmu versus složitost problému. Složitostní třídy (P, NP, PSPACE) a vztahy mezi nimi, příklady problémů z jednotlivých tříd. Těžkost a úplnost problému v dané třídě, polynomiální redukce problémů, NP-úplné úlohy. (IB110)
Programové, výpočetní a informační systémy
- Výpočetní systémy I. Číselné soustavy, vztahy mezi soustavami, zobrazení celého čísla v počítači, aritmetika. Kódy, vnitřní, vnější, detekční a opravné. Procesory, jejich parametry a architektury. (PB150)
- Programování. Strukturované programování v imperativním jazyce, datové a řídicí struktury programovacích jazyků, datové typy, procedury a funkce, bloková a modulární struktura programu. (IB113).
- Operační systémy. Architektury operačních systémů, rozhraní operačních systémů. Procesy, synchronizace procesů, uváznutí a metody ochrany proti uváznutí. Práce s pamětí, logický a fyzický adresový prostor, správa paměti a způsoby jejího provádění. Plánování v operačních systémech. (PB153)
- Počítačové sítě. Topologie, přístupové metody a architektury počítačových sítí (Ethernet, Fast Ethernet, Token-ring, ATM, atd.). Bezdrátové komunikační technologie. Model OSI. Protokol TCP/IP. Propojování počítačových sítí a směrování informací. (PB156)
- Databáze I. Relační model, relační schéma, klíče relačních schémat, integritní omezení, relační algebra, spojování relací. (PB168)
- Databáze II. Dotazovací jazyk SQL (příkaz select, spojování relací, agregační funkce). Zpracování dotazů. Základní principy, příklad. Indexování. Transakce. Vlastnosti transakčního zpracování.
- Softwarové inženýrství. Vývoj software. Specifikace požadavků, analýza a návrh systému, testování, verifikace a validace, provoz systému. Použití UML při vývoje software. (PB007)
Didaktika informatiky (pouze pro jednooborový studijní plán)
Odpověď na otázku z didaktiky výpočetní techniky musí obsahovat: zařazení daného tématu do učebního plánu vyučovaného předmětu, specifikaci vstupních znalostí žáka, objasnění, které informace musí žák po probrání tématu bezpečně znát (v závislosti na typu školy) a které informace jsou určeny jako rozšiřující učivo pro talentované žáky, motivační příklady, prezentaci daného tématu s použitím vhodné vyučovací metody a vhodných demonstračních příkladů, způsoby ověření znalostí. Při hodnocení odpovědí na otázky z didaktiky výpočetní techniky bude kromě odborné správnosti brán zřetel i na formu výkladu (vzhledem k vedení vyučovací hodiny); výklad musí respektovat zásady a principy obecné didaktiky.
- Vývoj výpočetní techniky. Původ a vývoj základních programovacích jazyků. Budoucí směry vývoje výpočetní techniky.
- Základy algoritmizace. Algoritmus a jeho vlastnosti, návrh, způsob zápisu a implementace algoritmu. Programovací jazyky, jejich rozdělení. Vhodná volba programovacího jazyka pro řešení daného problému.
- Základní datové typy, jejich rozdělení. Vizuální znázornění datových struktur. Možnosti jejich využití pro řešení konkrétního problému. Dynamické datové struktury, jejich realizace a operace nad nimi.
- Struktura programu. Řídicí struktury programů, jejich syntax a sémantika. Strukturované a objektově orientované programování. Procedury a funkce, způsoby předávání parametrů. Rekurze.
- Základní algoritmy. Vyhledávání, třídění. Vizualizace běhu programu, principy ladění a testování programu. Složitost algoritmů a optimalizace programů.
- Počítačové sítě. Počítačové sítě, Internet a jejich služby. Rozdělení počítačových sítí. Základní pravidla bezpečnosti v počítačových sítích, ochrany soukromí. Autorské právo ve vztahu k programovému vybavení a práci s ICT. Práce s informacemi, jejich vyhledávání, třídění a ukládání.
- Architektura počítačů. Základní principy a modely počítačového systému. Procesory, paměti a ostatní zařízení moderního počítačového systému. Vztah technického vybavení, operačního systému a aplikačního programového vybavení.
- Správa IT. Základní programové vybavení z pohledu uživatele. Ovládání aplikačního programového vybavení. Obsluha a administrace sítě aplikací a operačního systému.
- Předmět „Informatika a výpočetní technika na základní/střední škole. Cíle a osnova předmětu. Učební plán pro daný stupeň školy. Rozdělení učiva do ročníků v závislosti na předpokládané délce výuky informatiky, návaznosti na ostatní předměty. Koncepce vybavení učebny a školy výpočetní technikou. Vhodné vybavení v závislosti na typu a zaměření školy. Ucelený plán rozvoje a využití ICT ve škole.
- Informatické myšlení. Tvořivost a divergentní myšlení. Navrhněte zkoušku divergentního myšlení u svých žáků. Jsou žáci s vyhraněně divergentním myšlením u učitelů více oblíbení, nebo naopak méně oblíbení - a proč?
- Obecná pedagogika. Metoda výkladu. Její výhody a nevýhody. Tempo výkladu. Udržení pozornosti žáků. Převod informací z krátkodobé paměti do paměti dlouhodobé. Technika výkladu.