OBSAH … Kapitola 1 Kapitola 2 Kapitola 3 Kapitola 4 Kapitola 5 Kapitola 6 Kapitola 7 Kapitola 8 Kapitola 9 … HELP |
(6. Personální formy inteligence)
Vědecký výzkum se zabýval druhy patologických stavů zasahujících do vývoje osobního vědomí. Existují poruchy, které mohou vědomí sebe a druhých lidí téměř zablokovat. Mezi dětmi se příležitostně setkáváme s autismem. Autistické děti mnohdy dobře zpracovávají některé
Rozdíly v personální inteligenci vycházejí z odlišnosti kultur. S touto problematikou se musí vyrovnat každá kultura, všude musí být nastolen určitý poměr mezi osobním a vnějším světem člověka. Vědomí já se v rámci daného kulturního prostředí rozvíjí podle kulturně zakódovaných pravidel syntézy intrapersonální a interpersonální stránky existence. V západním světě se největší pozornost věnuje Ve společnosti částic, tedy ve společnosti našeho typu, sídlí já přímo v konkrétním jedinci. Jednotlivci se přiznává značná autonomie a předpokládá se, že ve velké míře určuje svůj vlastní osud, který může vést k závratnému úspěchu i ke zdrcující porážce. Zájem se soustřeďuje jen na izolovaného jednotlivce a stává se posedlostí. Vnější prostředí je přitom považováno pouze za zdroj podpory nebo problémů. Symbolickou podobu existence ve formě částic představuje typický příběh západní kultury: Osamělý hrdina bojuje proti nepřátelskému prostředí a zlým lidem.
Vypůjčíme si analogickou představu z fyziky a proti společnosti částic postavíme společnost pole. Pro společnost pole je charakteristické, že vše, co je důležité, co má sílu a moc, se nachází v rukou jiných lidí nebo společnosti jako celku. Zde se nezdůrazňují jednotlivé osoby, které mají vlastní cíle, potřeby a Téměř všechny tradiční kultury, a dokonce i moderní společnosti, které nepatří k našemu kulturnímu okruhu, věnují daleko více pozornosti faktoru „pole“ a nepřičítají jediné „částici“ rozhodující význam ani velkou míru svobodné vůle. Podle Maorů žijících na Novém Zélandě je identita člověka dána jeho zděděným stavem a jeho vztahy se skupinou. Mimo svůj kmen není Maor ničím (něco obdobného je i u našich Romů). Důraz na sebe jako na jedinečnou atomizovanou částici je zvláštním dědictvím západní politické, filozofické a literární tradice, která sahá až ke starému Řecku a pravděpodobně nemá na světě obdoby. Měli bychom si dávat pozor, abychom nezaměňovali „náš“ pohled na člověka s koncepcemi, které jsou typické pro jiné společnosti. V kmeni Odžibwa z oblasti Hořejšího jezera je pojetí osobnosti ještě mnohem širší, patří tam zvířata, skály i vlastní babička. Zajímavé je i třídění kultur podle toho, čeho si na člověku nejvíce váží. Japonci pěstují styl „minimalistické komunikace“. Vyhýbají se „maximálnímu sdělení“ jazykovými prostředky a používají raději jemné neverbální náznaky, které jsou klíčem k pravdivému vyjádření pocitů, motivace a toho, co má člověk opravdu na srdci. Západní společnost má svého Rousseaua a Prousta, kteří se zaměřili na vlastní osobu, máme také umělce typu Shakespeara, Balzaka nebo Komenského, jejichž znalost lidí, umění stáhnout se do pozadí a schopnost vcítit se do jiného člověka jsou nenapodobitelné.
„Glorifikace vlastního já“ je kulturní volbou, která vládne v současné západní společnosti, v žádném případě však nejde o závaznou nutnost. Kultury mají možnost vybrat si jako primární jednotku analýzy individuální já, nukleární rodinu nebo i mnohem větší jednotku (určitou komunitu nebo národ). Kulturní model určuje (vlastně přímo diktuje), do jaké míry se má člověk zaměřit sám na sebe a kolik pozornosti má věnovat druhým lidem. Lidé na západě se |
Strana 1 Strana 2 Strana 3 |