OBSAH … Kapitola 1 Kapitola 2 Kapitola 3 Kapitola 4 Kapitola 5 Kapitola 6 Kapitola 7 Kapitola 8 Kapitola 9 … HELP |
(8. Vzdělávání inteligencí)8.1 Zasvěcovací rituály
První formálně organizovanou příležitostí k učení jsou zasvěcovací rituály. Mladí lidé dané kultury při nich musí udělat 8.2 Domorodé školyŠkola představuje uzavřenou komunitu, v jejímž čele stojí velmi vážený hlavní učitel. Do programu těchto škol patří také zasvěcovací rituály, ve kterých mladý člověk získává nové jméno: ti, kdo nejsou dostatečně houževnatí, někdy při rituálu umírají. V některých školách se klade velký důraz na dějiny kmene, což má přispět k rozvoji skupinového vědomí. 8.3 Učednické systémyPro dovednosti, které se nedají získat jen napodobováním nebo účastí v zasvěcovacích rituálech, je vhodná role učedníka. Nejznámější formou tohoto způsobu učení byly cechy pozdního středověku. Sotva odrostlé dítě opustilo domov a žilo několik let v domácnosti řemeslnického mistra. Učedník se nejprve musel sžít s rodinou, měl za úkol vyřizovat různé pochůzky, mohl sledovat mistra při práci a učil se vycházet s ostatními učedníky a tovaryši. Do společnosti mistrů se mohl učedník dostat jenom zhotovením mistrovského díla. Mistrovské dílo představovalo vlastně závěrečnou zkoušku. Učedník se stal tovaryšem, patřil do cechu a směl znát všechna jeho tajemství. Mohl si zřídit vlastní dílnu, stát se mistrem a přijímat své vlastní učedníky (Bowen, 1972) [84]. Přenos odborných informací nebývá oddělen od interpersonálních vztahů. Domorodé školy jsou zakončeny zasvěcovacími rituály a rovněž učednictví v cechu můžeme chápat jako složitý zasvěcovací rituál, kterým se předávají určitá tajemství. Se vznikem škol se pojí i proces přechodu od intuitivních znalostí ke znalostem slovně formulovaným; místo slavnostních rituálů se konají zkoušky odbornosti; doposud ústně předávané tradiční znalosti se šíří v písemné formě. 8.4 Koránské vyučováníK islámu se hlásí celá jedna pětina světové populace, která žije na polovině obydleného světa. Mladí muslimové ve věku mezi čtyřmi a osmi lety vstupují do koránské školy. Slovo korán znamená „recitace“ a hlavním cílem těchto škol (stejně jako tomu bylo po staletí) je naučit se nazpaměť recitovat celý Korán.
Část učebního plánu představuje pravidelná recitace Koránu. Dítě se musí naučit recitovat Korán ve správném rytmu a se správnou intonací, správný přednes získává tak, že věrně napodobuje mistra. Důraz se klade spíše na správný zvuk než na porozumění významu a mnoho mladých mužů si uloží do paměti celý
Zbytek učiva představuje
V různých zemích a sociálních skupinách se setkáváme i s vyučováním dalších 8.5 Charakteristické znaky tradičních školPřísný řád islámských škol s jejich důrazem na mechanické memorování textů napsaných v jazyce, kterému žák nerozumí, se nám může zdát vzdálený a snad i bizarní. Musíme si však uvědomit, že podobné postupy a procesy byly a jsou charakteristické pro celou řadu škol tohoto tisíciletí a že tento výčet zahrnuje i středověké křesťanské školy a další školy z různých oblastí gramotného světa. Můžeme jmenovat hebrejské školy cheder a ješiva, koránské školy včetně nejvyššího stupně, který představují madrasy, patří sem i japonská terakoja a hinduistická gurukula. Mezi jednotlivými typy škol existují samozřejmě významné rozdíly, nicméně je pozoruhodné, jak si jsou podobné školy, jež dělí tak velká vzdálenost, že sotva mohly být spolu v trvalém kontaktu. Učiteli v tradičních školách jsou lidé nejen nábožensky angažovaní, nýbrž jsou to jedinci, od nichž se očekává, že budou mít vysoký morální kredit, a kteří mají poměrně velkou volnost při trestání vzpurných žáků (pokud je něco takového třeba) a slouží jako vzory ctnosti pro celé společenství. Nemorální učitel je něco jako protimluv.
Základní učivo, jež se ve školách probírá, je zvláště v prvních letech školní docházky jednoduché: žák se musí naučit číst a psát v jazyce svatých knih. Téměř vždy je to jiný jazyk než mateřština, a tak se žáci po několik let věnují učení se cizímu jazyku. Přitom se neklade důraz na to, aby se jazyk stal důvěrným a „přátelským“; učí se neustálým opakováním a mechanickým memorováním textů. Začíná se většinou jednotlivými písmeny abecedy, jejichž tvary dítě opisuje a snaží se je naučit. Opisují se slova a věty a poté žák brzy přechází ke čtení a psaní delších pasáží a snaží se zapamatovat si jejich vizuální i zvukovou podobu. K pochopení gramatických pravidel a zvukové struktury jazyka se musí propracovat každý sám. (Nejdůležitější roli tu samozřejmě hraje inteligence jazyková. Velmi nadané |
Strana 1 Strana 2 Strana 3 Strana 4 Strana 5 Strana 6 Strana 7 Strana 8 Strana 9 Strana 10 |