OBSAH … Kapitola 1 Kapitola 2 Kapitola 3 Kapitola 4 Kapitola 5 Kapitola 6 Kapitola 7 Kapitola 8 Kapitola 9 … HELP |
(8. Vzdělávání inteligencí)8.8 Možnosti využití teorie
„Lidský mozek z velké části leží ladem. I když zatím neexistují přesná měření, někteří vědci udávají, že využíváme sotva 10 procent kapacity mozku.“ (Faure, 1973 [101]) Úkolem vzdělávání je právě rozvoj nevyužitého potenciálu. Většina současných psychologů předpokládá, že každý člověk touží po tom, aby se něco naučil. Existují však ještě další faktory: motivace, kladný (či záporný) citový vztah k učení, soubor hodnot, které vedou k určitému zaměření, vztah vlastní kultury k učení. Tyto faktory se zcela zásadně projevují v celém vzdělávacím procesu, často je však obtížné je identifikovat.
Tak třeba Japonci se umí poučit z příkladů jiných zemí a vybírají si to nejlepší na individuální i skupinové úrovni. V Japonsku navíc vládne ochota k disciplinované práci, zájem o vzdělání a o technologický pokrok. Japonská mládež je dnes o mnoho vyšší a má také významně vyšší IQ než mládež před třiceti Japoncům se podařilo nastolit funkční rovnováhu mezi dvěma odlišnými jevy. Zachovali si skupinové cítění a solidaritu a přidali k tomu individuální snahu o získání odborných kvalit. Mnohé příklady potvrzují, že se Japonci naučili vyváženě používat obě formy personálních inteligencí. Na základní škole ve většině zemí světa se děti učí elementární aritmetiku převážně nazpaměť a učitelé podstatu aritmetiky vůbec nevysvětlují, a dokonce ji často ani nechápou. Na japonských školách se matematika vyučuje tak, že celá třída dostane náročný úkol a děti mají několik dní na to, aby společně pracovaly na jeho vyřešení. Děti spolu mohou mluvit a navzájem si pomáhat a mohou také dělat chyby. Někdy přijdou i žáci vyšších tříd a pomáhají mladším. Situace, která by jinak mohla být zdrojem stresu a frustrace, se díky společné snaze dětí o porozumění problému stává přijatelnou. Učitelé podporují všeobecnou spolupráci a dávají najevo, že děti nemusí najít správnou odpověď hned, důležité je, aby na vyřešení problému pracovali. I když by tomu mělo být naopak, v naši soutěživé společnosti působí představa, že nebudu znát na konci hodiny správnou odpověď, jako obrovská hrozba. Učitel ani žák se s existujícím napětím nedokážou vyrovnat, a žáci tak přicházejí o cennou možnost naučit se něco nového. Vyvážený stav najděme v Japonsku i ve velkých obchodních korporacích. Soupeřivost se realizuje ve snaze po předstižení ostatních společností (Japonsko je v této soutěži velmi úspěšné), zaměřuje se však také do budoucnosti. Při odhadování příštího vývoje na trhu Japonsko ukázalo daleko větší předvídavost než jeho největší soupeři. V rámci vlastního podniku by měla situace vypadat tak, že různí lidé přispívají k formulaci a řešení problémů různým způsobem. Se svou firmou, jejímiž zaměstnanci bývají po celý svůj život, se lidé do velké míry identifikují, a své kolegy za konkurenci nepovažují. Obzvlášť u mladých lidí se nijak zvlášť necení, když umějí všechno, co je v daném oboru potřeba; předčasná vševědoucnost bývá považována za anachronismus. Zdá se, že japonské korporace intuitivně předpokládají existenci různých profilů lidské inteligence a dokážou využít jedinečných schopností svých zaměstnanců k úspěchu své firmy.
Čím zřetelnější jsou výhody tohoto systému, tím lépe vidíme i cenu, kterou se za ně platí. Dobré pracovní uplatnění závisí na akademickém
V současném světě se bohužel objevuje mnoho vzdělávacích experimentů, které úspěch nepřinesly. Stačí si připomenout třicet let trvající pokus připodobnit íránský vzdělávací systém západnímu modelu (Fischer, 1980 [85]) nebo čínské koketování s technologicky zaměřeným vzděláváním (Fingar a Reed, 1982; Shirk, 1982; Unger, 1982 [102][103][104]). V obou případech šlo o pokus převzít učební plán západního stylu založený na vědeckém myšlení a aplikovat ho ve společnosti, která do té doby používala hlavně tradiční způsoby výuky. Školy, které původně vyučovaly tradičním stylem, měly teď šířit „otevřené myšlení“, porovnávat neslučitelné teorie a zdůrazňovat nadřazenost Nebylo divu, že v Iránu i v Číně došlo k dramatickým událostem, které měly nově nastoupený vývoj zvrátit. Čínskou kulturní revoluci i islámské obrození v Íránu charakterizoval právě spontánní odpor ke všemu západnímu, modernímu a pokrokovému. Je zřejmé, že bez návaznosti na minulost nelze změny do systému vzdělávání zavádět. |
Strana 1 Strana 2 Strana 3 Strana 4 Strana 5 Strana 6 Strana 7 Strana 8 Strana 9 Strana 10 |