EDUKAČNÍ ASPEKTY STRUKTUROVANÉ INTELIGENCE
se zaměřením na inteligenci logicko-matematickou

(8. Vzdělávání inteligencí)

Počítače nám poskytly vhodný příklad toho, jak lze na cestě k určitému pedagogickému cíli využívat různé inteligence, avšak mohou také sehrát velmi užitečnou roli při hledání odpovídajícího způsobu vyučování pro jednotlivé žáky. I ten nejschopnější učitel si těžko poradí s úkolem dát do souladu vzdělávací cíle a intelektový profil žáka. Naopak počítač důležité informace zpracuje pohotově a ve zlomku vteřiny navrhne vhodné pedagogické programy nebo zaměření. Významné je, že počítače mohou vlastní proces učení výrazně usnadnit – umožňují totiž žákům zvládat učivo vyhovujícím tempem a využívat přitom rozmanité pedagogické techniky. Musím však zdůraznit, že počítač nemůže významně rozvíjet oblast interpersonální a že pro některé oblasti intelektu (dejme tomu pro oblast pohybovou) je méně významný než pro oblasti jiné (logika a matematika). Existuje riziko, že počítače – produkty západního myšlení a technologie – budou napomáhat hlavně rozvoji těch forem inteligence, které vedly k jejich vynalezení.

Vzdělávání různých zájmových skupin společnosti je zapotřebí nasměrovat tak, aby odpovídalo obecnějším cílům této společnosti. O individuálních profilech musíme uvažovat ve světle cílů, k nimž směřuje širší společnost. Někdy dochází k tomu, že děti s určitým druhem nadání se musí zaměřit jinam, než by chtěly, protože jejich společnost v dané době nutně potřebuje vzdělané lidi určitého zaměření. Tento typ rozhodování vyžaduje schopnost syntézy, která vychází ze zvláštní směsi inteligencí, ne-li dokonce z inteligence zvláštního druhu. Společnost by ve svém vlastním zájmu měla objevit způsob, jak naučit lidi orientovat se v širším kontextu a podle toho jednat.

Euforii šedesátých a počátku sedmdesátých let, kdy se objevilo mnoho pedagogických projektů určených k nápravě světa, už máme dávno za sebou. Došli jsme k bolestnému závěru, že problémy výrazně převyšují naši chápavost, naše znalosti i schopnost moudře jednat. Daleko více si uvědomujeme, jak dějiny, politika a kultura omezují a kříží naše ambiciózní plány a zaměřují vývoj jinam, než jsme očekávali. Vidíme, jak historické události a technologický rozvoj modelují podobu budoucnosti, a my si nedovedeme představit, jaký bude svět třeba jen za deset let.

Problémy ani možnosti jejich řešení však nezmizí a lidé – ať jsou to učitelky v mateřských školách nebo ministři školství – budou stále nést odpovědnost za výchovu a vzdělávání jiných lidí. Svou funkci budou vykonávat moudře nebo pošetile, budou slavit úspěchy nebo působit škodu. Budou-li své práci rozumět a vyznají-li se i v alternativních metodách a cílech, dojdou k lepším výsledkům, než když budou vycházet pouze ze své intuice nebo podléhat určité ideologii. Znalostí o člověku přibývá, ať už se na něj díváme jako na jednotlivce nebo jako na člena určité kulturní jednotky, a tento vývoj se zřejmě nezastaví. Nevymizí ani lidé ochotní vzít na sebe odpovědnost za ovlivňování životů jiných lidí.

!test ze znalostí osmé kapitoly (část druhá)!