OBSAH … Kapitola 1 Kapitola 2 Kapitola 3 Kapitola 4 Kapitola 5 Kapitola 6 Kapitola 7 Kapitola 8 Kapitola 9 … HELP |
(8. Vzdělávání inteligencí)
Počítače nám poskytly vhodný příklad toho, jak lze na cestě k určitému pedagogickému cíli využívat různé inteligence, avšak mohou také sehrát velmi užitečnou roli při hledání odpovídajícího způsobu vyučování pro jednotlivé žáky. I ten nejschopnější učitel si těžko poradí s úkolem dát do souladu vzdělávací cíle a intelektový profil žáka. Naopak počítač důležité informace zpracuje pohotově a ve zlomku vteřiny navrhne vhodné pedagogické programy nebo zaměření. Významné je, že počítače mohou vlastní proces učení výrazně
Vzdělávání různých zájmových skupin společnosti je zapotřebí nasměrovat tak, aby odpovídalo obecnějším cílům této společnosti. O individuálních profilech musíme uvažovat ve světle cílů, k nimž směřuje širší společnost. Někdy dochází k tomu, že děti s určitým druhem nadání se musí zaměřit jinam, než by chtěly, protože jejich společnost v dané době nutně potřebuje vzdělané lidi určitého zaměření. Tento typ rozhodování vyžaduje schopnost syntézy, která vychází ze zvláštní směsi inteligencí, Euforii šedesátých a počátku sedmdesátých let, kdy se objevilo mnoho pedagogických projektů určených k nápravě světa, už máme dávno za sebou. Došli jsme k bolestnému závěru, že problémy výrazně převyšují naši chápavost, naše znalosti i schopnost moudře jednat. Daleko více si uvědomujeme, jak dějiny, politika a kultura omezují a kříží naše ambiciózní plány a zaměřují vývoj jinam, než jsme očekávali. Vidíme, jak historické události a technologický rozvoj modelují podobu budoucnosti, a my si nedovedeme představit, jaký bude svět třeba jen za deset let.
Problémy ani možnosti jejich řešení však nezmizí a |
Strana 1 Strana 2 Strana 3 Strana 4 Strana 5 Strana 6 Strana 7 Strana 8 Strana 9 Strana 10 |